Działanie argininy

Arginina jako aminokwas występuje naturalnie w żywności, ale najczęściej spotykana jest jako dodatek w suplementach dla sportowców. Jest to aminokwas, który w jakimś stopniu nasz organizm wytwarza samodzielnie. Nie są to jednak wystarczające ilości, aby działał wzmacniająco. W organizmie jest niezbędna do wytwarzania białek.

Jako, że nasz organizm w jakimś stopniu samodzielnie ją wytwarza, należy do aminokwasów częściowo niezbędnych. W niektórych warunkach staję się niezbędna, przykładem mogą być urazy lub choroba. Jest kluczowym elementem w produkcji tlenku azotu oraz prekursorem innych aminokwasów, na przykład jakże znanej kreatyny. Reguluje przepływ krwi i wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego.

  1. Reguluje ciśnienie krwi. Jeśli chodzi o ludzi mających wysokie ciśnienie, to okazuje się, że ma skuteczne działanie w jego obniżaniu. Skurczowe jak i rozkurczowe ciśnienie krwi może ulec poprawie, za sprawą suplementacji argininy. Zostało to udowodnione badaniami naukowymi. Jednak nie jest ona lekiem, warto to podkreślić. Ponieważ może pomóc, ale nieznacznie. Dlatego nie uważaj jej za lek i w sytuacji, kiedy masz problem z nadciśnieniem zgłoś się do lekarza. Suplementacja, zmiana diety oraz aktywność może pomagać w walce z nadciśnieniem, jednak sam jeden środek, nie koniecznie przyniesie oczekiwane rezultaty.
  2. Reguluje poziom cukru we krwi. Okazuje się, że może działać korzystnie na poziom cukru we krwi, za sprawą poprawy metabolizmu glukozy oraz wrażliwości na insulinę. Glukoza jest to cukier we krwi. Wrażliwość tkanek na insulinę, odgrywa kluczową rolę w regulacji poziomu cukru. Sama insulina wytwarzana jest po to, aby krążyć i rozprowadzać cukier we krwi do tkanek, po czym zostaje on wykorzystany jako energia do aktywności, lub zmagazynowana energia w postaci glikogenu. W nadmiernych ilościach, w postaci tkanki tłuszczowej. Jako, że uczestniczy w produkcji tlenku azotu, a on ma wpływ na funkcjonowanie komórek i reakcji organizmu na insulinę, to może ona poprawić regulację cukru we krwi. Istnieją badania w których uczestnicy po długotrwałym stosowaniu doznali pozytywnych efektów. Oczywiście mieli oni problem z regulacją cukrów.
  3. Leczy zaburzenia erekcji. Niektóre z badań mówią o korzystnym działaniu argininy na poprawę zaburzeń erekcji. Ma to związek z poprawą krążenia krwi, jednak nie ma co przeceniać jej możliwości. W przypadku problemów z erekcją problem może być na tyle poważny, że sama suplementacja nie przyniesie żadnych korzyści.
  4. Czy poprawia wyniki? Najczęściej mówi się o poprawie wyników sportowych dzięki jej suplementacji. Niestety nieliczne badania potwierdzają tę tezę. Faktycznie istnieje kilka badań, w których badani doznali niewielkiej poprawy jakości treningu. Jednak większość pokazuje, że nie dostarcza praktycznie żadnych korzyści w poprawie wyników sportowych. Może to zależeć od kilku czynników, na przykład wiemy, że dzięki dużemu spożyciu pełnego białka, możemy przy okazji dostarczyć odpowiednie ilości argininy. Więc, to czy ona będzie odczuwalna i poprawi nieco wyniki treningowe, zależy od jej spożycia z pożywienia i nie tylko. Nie każdy może doznać tego rodzaju korzyści stosując dodatkowe dawki, a dla niektórych może być odczuwalna. Każdy z nas prowadzi inny tryb życia, inaczej się odżywia, ma inną genetykę. Sugerowanie się opinią jednej czy kilku osób, na temat działania jakiegoś suplementu, jest mylącym podejściem.
  5. Jak ją stosować? Można ją stosować codziennie w dawkach do 9g, takie są zalecenia. Na podstawie badań testowano suplement nawet do 30g dziennie i w większości działała bezpiecznie. Mimo wszystko zaleca się stosować ją do 9g. Dawki powinny być dobrane według celu stosowania. Na przykład dla poprawy regulacji poziomu cukru wystarczyło od 4 do 5g dziennie, podobna dawka pomagała w czasie problemów z erekcją. Jeżeli chodzi o jej bezpieczeństwo, to dla większości ludzi będzie bezpieczna i nie spowoduje żadnych skutków ubocznych. W niektórych przypadkach mogą wystąpić bóle brzucha, wzdęcia, nudności, biegunka. Osoby cierpiące na astmę, marskość wątroby, niskie ciśnienie krwi, chore nerki, nie powinny stosować suplementów z jej zawartością, gdyż wystąpić mogą działania niepożądane.
  6. Czy warto suplementować? Większość ludzi dostarcza jej spore dawki nawet o tym nie wiedząc, więc nie konieczne dodatkowa suplementacja może być potrzebna. Każdy z trenujących spożywa spore ilości białka, w ten sposób dostarcza również kilka gram dziennie argininy. Taka dawka w zupełności wystarczy, aby uzupełnić potrzebną jej ilość. Jeżeli chcesz ją spożywać i czujesz, że Ci naprawdę pomaga, to nic nie stoi na przeszkodzie. Większość jednak nie odczuje jej działania, lub zadziała psychika.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz