Skład oraz 7 korzyści zdrowotnych bananów

Banany to jedna z najpopularniejszych przekąsek i nie bez powodu. Są korzystne dla zdrowia i pyszne co sprawia, że wiele ludzi właśnie wybiera ten owoc.

Mogą być zielone oraz żółte, zielone mają mniejszą zawartość cukru i nieco inny skład, a żółte zawierają sporą ilość łatwo przyswajalnych węglowodanów.

Są dobrym produktem dla sportowców używanym w celu dostarczenia szybko energii. Mogą być korzystne w trakcie odchudzania jak i w czasie, kiedy chcesz przybrać na wadze.

Dodatkowo badania wykazują korzystny wpływ zielonych bananów na żołądek, metabolizm glikemii, kontrolę masy ciała oraz nerki.

SkładnikIlość w 100gZDS
Kalorie89kcal4%
Tłuszcze0g0%
Białko1,1g2%
Węglowodany
w tym cukry
22g
12
8%
Błonnik2,69%
Żelazo0,3mg1%
Potas358mg8%
Magnez27mg6%
Cynk0,2mg1%
Witamina C8,7mg10%
Witamina E0,1mg1%
AminokwasyNiepełny skład6%
  1. Szybko uzupełniają energię po treningu. Banany są świetnym posiłkiem potreningowym ale również mogą dostarczyć korzyści bezpośrednio przed treningiem i w czasie długiego ciężkiego wysiłku również. Mogą służyć jako uzupełnienie utraconego glikogenu w czasie aktywności chyba że, spożywamy je bezpośrednio przed, wtedy działają jako natychmiastowa energia dla mięśni. Dostarczają nie tylko energii w postaci szybko przyswajalnych węglowodanów, ale również wielu ważnych witamin i minerałów, co jest bardzo istotne. Warto podkreślić, że jest to naturalny produkt i zdecydowanie będzie lepszym wyborem, niż suplement węglowodanowy.
  2. Dostarczają wielu składników odżywczych. Jeden średni banan zawiera sporą ilość potasu, witaminy B6, witaminy C, magnezu, miedzi, manganu i jest to około 10% dziennego zapotrzebowania na te witaminy oraz minerały. Zwróćmy uwagę również na zawartość błonnika, około 3 gramy co może dać korzyści dla układu trawiennego. Zazwyczaj jeden średni owoc to około 120kcal i bardzo niska zawartość białka, a praktycznie wcale nie zawiera tłuszczów. Głównym ich składnikiem jest cukier w przypadku dojrzałych owoców, o czym warto pamiętać podczas planowania naszego żywienia. Zielone zawierają o wiele niższą zawartość cukru co sprawia, że jest korzystnym posiłkiem w diecie wymagającej ograniczenia spożycia węglowodanów.
  3. Mogą poprawić tolerancję glukozy. Indeks glikemiczny bananów oscyluje w granicach 30-100, zależnie od dojrzałości owoców, średnio jest to 50 IG. Dzięki zawartości pektyn w dojrzałych owocach, a skrobi opornej w zielonym, mają korzyści dla kontroli poziomu cukru we krwi poprawiając tolerancję glukozy. Oczywiście w przypadku ściśle przestrzeganej diety opartej o produkty z niskim indeksem glikemicznym, lepiej wybrać zielone. Jeżeli jesteśmy zdrowi i nie mamy problemów z cukrami, jak najbardziej można spożywać żółte ale z dystansem. Po prostu nie traktować ich jako posiłek, a przekąskę i najlepiej w czasie aktywności.
  4. Poprawiają trawienie. Banany dzięki zawartości błonnika, a dokładnie tego rodzaju błonnika czyli pektyny i opornej skrobi, mają bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie naszego układu trawiennego. Zawierają 3g błonnika gdzie dzienna dawka dla kobiety to około 25g, a dla mężczyzny 35g. Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na błonnik to zalecaną ilością jest 10g na spożywanych 1000kcal. Jedząc dwa średnie owoce dziennie daje nam 6g błonnika, co jest sporą ilością. Bardzo wiele ludzi nie dostarcza odpowiedniej ilości błonnika, a jest on naprawdę istotny dla naszego zdrowia.
  5. Mogą pomóc Ci schudnąć. Mówi się, że banany utrudniają odchudzanie ze względu na zawartość cukrów. Jest w tym nieco prawdy ale warto zwrócić uwagę na to, czego nie dostarczamy unikając ich w swojej diecie. Choćby ten rodzaj błonnika, wysoka zawartość potasu i magnezu. Dodatkowo mogą być syte, nie dostarczając przy tym dużej ilości kalorii. Dieta odchudzająca nie polega na odczuwaniu głodu, jest wiele produktów które korzystnie wpływają na nasz metabolizm, przy okazji zaspokajają głód i nie utrudniają odchudzania. Mogą dawać wiele korzyści podczas odchudzania ale nie muszą, wszystko zależy od Twojej diety jako całość. Często pomijamy pewne szczegóły w planowaniu żywienia uznając je za mało istotne, a później okazuję się, że ten malutki szczegół był dużym problemem.
  6. Korzystnie wpływają na pracę mózgu i serca. Banany ze względu na zawartość potasu oraz przeciwutleniaczy mają korzystny wpływ na zdrowie naszego serca i pracy mózgu. Katechiny w nich zawarte w powiązano z zmniejszeniem ryzyka wystąpienia choroby serca i chorób zwyrodnieniowych. Dopamina może korzystnie wpływać na funkcjonowanie naszego mózgu poprawiając nastrój. Dieta bogata w przeciwutleniacze czyli opieranie żywienia o więcej naturalnych produktów i spożywanie sporej ilości warzyw jak i owoców, naprawdę może poprawić funkcjonowanie naszego mózgu zwiększając koncentrację, polepszając pamięć i ogólną inteligencję, a przede wszystkim pozytywny nastrój.
  7. Zielone pomagają w walce z insulinoopornością. Okazuję się, że zielone banany i zawarta w nich oporna skrobia poprawia wrażliwość tkanek na insulinę, nawet o 30% w ciągu 4 tygodni regularnego spożywania. Jednak nie wszystkie badania potwierdzają tę tezę co sprawia, że możemy uznać ten temat za kontrowersyjny. Insulinooporność jest coraz częściej spotykanym problemem, jest to nieprawidłowa regulacja cukrów gdzie tkanki przestają reagować na insulinę, która ma za zadanie krążyć w krwiobiegu i rozprowadzać cukier(węglowodany). Jednak zawsze warto próbować, mimo wszystko zielone nie mają dużej zawartości cukru, więc jeśli zawartość opornej skrobi nie wpłynie na naszą wrażliwość tkanek korzystniej, to i tak dostarczymy wiele ważnych składników odżywczych, które mogą mieć wpływ na wrażliwość tkanek. Dojrzały owoc raczej nie jest korzystnym posiłkiem w sytuacji problemów z insulinooporonością, ze względu na wysoki indeks glikemiczny.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz