10 powodów dlaczego warto spożywać brokuły

Brokuły cechują się niską zawartością kalorii ale ogromną ilością przeciwutleniaczy, witamin i minerałów, które potrzebne są dla utrzymania pełnego zdrowia.

Pośród warzyw, są jednym z lepszych wyborów i często występują w zdrowych dietach ze względu na ich wartości odżywcze. Jeżeli tylko lubisz ich smak, to jak najbardziej powinny znaleźć się w Twoim jadłospisie.

Badania jednoznacznie wskazują na korzystne działanie tych warzyw. Przede wszystkim ze względu na zawartość fitochemikaliów, fenoli, witamin, minerałów.

  1. Dają dużo witaminy C. Brokuły w 100g produktu dają 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Witamina C w organizmie pełni ważną rolę, przede wszystkim odpowiada za naszą odporność. Z badań wynika, że spożycie od 100-200mg witaminy C w zupełności wystarczy, aby zapobiegać w dużym stopniu różnego rodzaju infekcjom. Wiele ludzi suplementuje witaminę C, co często jest stratą pieniędzy. Sam suplement nie jest tani a dostarcza nam zaledwie witaminy C, którą jest bardzo łatwo dostarczyć jedząc naturalną żywność. Wystarczy regularnie je spożywać i nasz poziom witaminy C jest prawidłowy. Dodatkowo, mają wiele innych właściwości leczniczych co oznacza, że dostarczamy również innych korzyści zdrowotnych.
  2. Zawierają wiele witamin i minerałów. Właściwie dają prawie wszystko czego potrzebujesz z tym, że nie w dużych dawkach. Niektóre z witamin już po zjedzeniu 100g tego warzywa, uzupełniasz w 100% dziennego zapotrzebowania ale nie wszystkie. Jednak w połączeniu z innymi produktami np. ziemniakami i rybą, tworzą pełnowartościowy posiłek. Pamiętaj jednak, że obróbka termiczna wpływa na właściwości odżywcze warzyw. Jeżeli będziesz podgrzewać zbyt długo, tym więcej witamin i minerałów na tym ucierpi. Świeżość również ma znaczenie, a im bardziej świeże warzywa tym więcej właściwości odżywczych dostarczają. Między innymi dlatego w barach szybkiej obsługi zjadamy „puste kalorie”. Oczywiście nie we wszystkich, ale warto zwracać uwagę na to czy warzywa są świeże, im bardziej świeże tym więcej korzyści zdrowotnych dają.
  3. Dostarczają przeciwutleniacze. Brokuły poprzez zawartość sulforafanu, który powstaje podczas trawienia mają wpływ na kontrole poziomu cukru, cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób przewlekłych. Przeciwutleniacze w nich zawarte i innych warzywach liściastych zostały przebadane i uznane za promujące zdrowie. Przeciwutleniacze hamują uszkodzenia komórek tym samym wspierając nasze zdrowe funkcjonowanie, nie tylko ciała ale również mózgu.
  4. Zmniejszają stany zapalne. Mogą przyczynić się do zmniejszenia stanu zapalnego, ale nie jest to do końca udowodnione. Niektóre z badań wykazują działanie przeciwzapalne, lecz inne nie wykazują żadnych korzyści w zwalczaniu stanów zapalnych. Więc pod tym względem muszą zostać lepiej przebadane, abyśmy mieli jaśniejsze informacje.
  5. Mogą zmniejszyć ryzyko powstawania raka. Nigdy nie mamy stu procentowej pewności i brokuły nie dadzą nam również aż takich właściwości leczniczych. Ale jedząc zdrowo możemy w pewnym stopniu ograniczyć ryzyko powstawania raka. Zdrowa dieta bogata w warzywa liściaste ogranicza ryzyko.
  6. Pomagają w kontroli cukrów we krwi. Te właściwości lecznicze jednak dotyczą ludzi, którzy mają już problem z cukrzycą. Okazuje się, że mogą w niewielkim stopniu wpływać na poprawę poziomu cukru we krwi. Prawdopodobnie przyczynia się do tego zawartość przeciwutleniaczy. W niekrytych z badań, wpływały korzystnie na poziom cukru we krwi u osób z insulinoopornością. Więc jeżeli masz problem z cukrami jak najbardziej warto je dodać do swojej diety, w celu lepszej kontroli poziomu glukozy.
  7. Poprawiają trawienie. Ze względy na zawartość błonnika i przeciwutleniaczy, brokuły mogą korzystnie wpływać na Twoje trawienie poprawiając jego funkcjonalność. Oczywiście nie są to ogromne ilości błonnika, ponieważ wiele produktów cechuje się większą zawartością. Zawierają 3g błonnika na 100g produktu, więc nie jest to satysfakcjonująca wartość. Zapotrzebowanie na błonnik wynosi 25g dziennie dla kobiety i 35 dla mężczyzny. Brokuły w połączeniu z innymi naturalnymi produktami, jak najbardziej przyczynią się do poprawy trawienia.
  8. Dają korzyści dla zdrowia serca. Niektóre z badań potwierdzają, że spożywając brokuły możemy obniżyć zły poziom cholesterolu i trójglicerydów. Duży poziom cholesterolu jak i trójglicerydów przyczynia się do utraty zdrowia serca. Jedząc je w jakimś stopniu przyczyniasz się do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu i poziomu trójglicerydów. Co daje zalety w postaci poprawy zdrowia serca.
  9. Wspierają funkcje mózgu. Dzięki ich właściwościom zdrowotnym, w pewnym stopniu możemy poprawić funkcje mózgu. Co jest dość istotną zaletą, ponieważ dbanie o funkcjonalność naszego mózgu może wprowadzić istotne zmiany w naszym życiu poprawiając inteligencję.
  10. Dają korzyści dla zdrowia kości. Zawierają spore ilości witaminy K, co przyczynia się do poprawy zdrowia kości. Zawierają również inne witaminy, które mogą dbać o kości. Warto podkreślić, że nie są lekarstwem i jeżeli masz problemy z zdrowiem kości, skonsultuj się z lekarzem. Sama dieta może znacznie pomóc po długotrwałym jej stosowaniu. Ale jeżeli źródło problemu jest inne, samo dbanie o witaminy nie jest w stanie Ci pomóc.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz