Insulinooporność (leczenie, objawy, diagnoza)

Insulinooporność jest to stan obniżonej wrażliwości tkanek(komórek) na działanie insuliny. W rezultacie poziom cukru przyjmuje nieprawidłowe wartości, co może prowadzić do cukrzycy typu 2. Jest ona hormonem wydzielanym przez trzustkę. Zarządza cukrem we krwi oraz ma wpływ na metabolizm tłuszczów i białek.

Po zjedzeniu posiłku, przede wszystkim bogatego w węglowodany, poziom cukru we krwi podnosi się. Trzustka wyczuwa ten skok i wydziela insulinę, by ta przemieszczając się wokół krwiobiegu kazała komórkom mięśniowym pobierać cukier z krwi. Proces ten obniża poziom cukru we krwi. Dzięki jej nadprodukcji, przez wiele lat organizm może bronić się przed cukrzycą typu 2.

  • Jej nadprodukcja wywiera niekorzystne oddziaływanie na organizm, takie jak na przykład:
    • tendencja do tycia
    • stłuszczenie wątroby
    • zaburzenie poziomu cholesterolu
    • niekorzystny wpływ na ciśnienie krwi
    • zaburzenie pracy jajników

Leczenie oporności na insulinę

Tego typu nieprawidłowości można całkiem łatwo wyleczyć, wystarczy zmienić dotychczasowy styl życia na zdrowszy. Należy podjąć następujące kroki w celu leczenia:

  1. Zredukuj poziom tkanki tłuszczowej. Najbardziej niebezpieczną dla Ciebie formą tkanki tłuszczowej jest ta, która gromadzi się na brzuchu wokół ważnych narządów. To właśnie ten rodzaj tkanki tłuszczowej brzusznej najbardziej przyczynia się do powstawania problemów. Aby się jej pozbyć zacznij ćwiczyć i zmień podejście do żywienia. Bazując na zdrowych pełnowartościowych produktach i regularnie uprawiając sport jesteś w stanie zredukować tkankę tłuszczową.
  2. Trenuj. Trening sam w sobie już pomaga. Czy słyszałeś kiedyś o sportowcach z tego rodzaju problemami? Raczej nie. Trenuj co drugi dzień, a z czasem przyjdą rezultaty. Jeżeli nie wiesz, jaką aktywność wybrać, bieganie będzie idealną formą wysiłku. Jednak pamiętaj, że aby się nie znudzić i nie zniechęcić wybieraj te aktywności, które sprawiają Ci przyjemność.
  3. Zmniejsz spożycie węglowodanów. To jedna z najważniejszych czynności, którą musisz wykonać. Przede wszystkim odstaw produkty o wysokim IG. Tego rodzaju produkty powodują duże skoki cukru, przez co Twój organizm ma z nim trudności. Odstaw słodzone napoje, soki (także wyciskane), nie jedz słodyczy i ciast. Spożywaj węglowodany głównie z warzyw i tych w formie złożonej. Mogą nimi być: ciemne pieczywo, brązowy ryż, kasza, ciemny makaron. Biały ryż i białe pieczywo, nie będą zbyt dobrym wyborem.
  4. Wprowadź zdrową dietę. Najważniejsze to odstawić fastfoody i inne wysokoprzetworzone produkty. Dla zdrowej osoby zjedzenie czegoś wysokoprzetworzonego raz na jakiś czas nie zaszkodzi, jednak w walce z insulinoopornością, takie produkty nie wchodzą w grę. Dbaj o witaminy, minerały i przede wszystkim błonnik. Bardzo często ludzie spożywają małe ilości błonnika, a Ty zmniejszając spożycie węglowodanów, jeszcze bardziej narażasz się na jego niedobór. Jedz ryby i dużo warzyw. Ryby dostarczą Ci kwasy omega-3. Warzywa pozwolą dostarczyć organizmowi wszystkich witamin i minerałów, nie przysparzając przy tym dużej ilości kalorii. Jeden czy 2 pomidory to nie jest dużo warzyw. Jedz ich więcej, najlepiej zainstaluj aplikację na telefon, która pozwoli Ci kontrolować uzupełnienie witamin i minerałów.
  5. Dbaj, o jakość snu. Sen jest bardzo ważny, a jego niedobór prowadzi do otyłości i przede wszystkim problemów z funkcjonowaniem hormonów. Zazwyczaj 7-8 godzin snu jest optymalną ilością. Sama jakość snu jest równie ważna, dlatego śpij w chłodnym pomieszczeniu, bez hałasu.
  6. Przestań palić. W jednym z badań udowodniono, że palenie papierosów mocno upośledza działanie insuliny. Jeżeli palisz papierosy zastanów się czy nie przestać. Jak wynika z badań, może Ci to w znacznym stopniu pomóc.
  7. Zastosuj przerywany post. Okazuje się, że przerywany post ma skuteczne działanie w walce z tą nieprawidłowością. Jeżeli nie wiesz, na czym polega przerywany post, to jest to nic innego jak okresowa głodówka. Mimo, że brzmi groźnie to wcale nie jest takie jak się może wydawać. Wręcz przeciwnie, jest to dobra metoda na poprawę zdrowia i samopoczucia.

W 8 tygodniowym badaniu polegającym na ćwiczeniach aerobowych, sprawdzano wpływ aktywności o niewielkiej intensywności, na leczenie oporności. Plan ćwiczeń polegał na dziesięciominutowej rozgrzewce i trzydziestu minutach chodzenia z intensywnością około 60% wysiłku maksymalnego, a następnie rozciąganiu przez około dziesięć minut. Tego rodzaju trening był powtarzany 3 razy w tygodniu. Efekty badano za pomocą HOMA-IR. Co się okazało, trening aerobowy był bardzo skuteczny i zdecydowanie pomagał w walce z tą nieprawidłowością. Warto podkreślić, że trening o wyższej intensywności może być jeszcze bardziej skuteczny.

Przyczyny powstawania

Przyczyny powstawania insulinooporności są liczne i wciąż nie do końca poznane, a najczęstszą jest otyłość brzuszna. Innymi przyczynami mogą być: nieprawidłowa dieta (jedzenie zbyt dużej ilości pokarmów o wysokim IG), długotrwałe nadmierne spożywanie kalorii, stany zapalne, nieprawidłowe działanie niektórych hormonów, genetyka, brak aktywności i wiek.

IG- indeks glikemiczny, to klasyfikacja produktów na podstawie ich wpływu na poziom glukozy(cukru) po spożyciu.

Wpływ otyłości brzusznej jest ciągle badany. Wydaję się, że w brzusznej tkance tłuszczowej pojawia się stan zapalny oraz wytwarzają się w niej substancję osłabiające działanie insuliny. Warto podkreślić również, że jedno może napędzać drugie.

Objawy

  • nadmierna senność po posiłku
  • niekontrolowany przyrost masy ciała
  • zły nastrój
  • przymglenie umysłowe
  • problemy z pamięcią i koncentracją
  • rozdrażnienie
  • uczucie ciężkiej głowy, oraz częste jej bóle
  • bóle stawów
  • zmiany na skórze o typie rogowacenia ciemnego
  • uczucie ciągłego zmęczenia
  • uczucie zimna w normalnej temperaturze otoczenia
  • ciągła ochota na coś słodkiego
  • trudności w pozbyciu się zbędnych kilogramów

Insulinooporność po dłuższym czasie wywołuje poważne problemy zdrowotne, między innymi: cukrzyce lub stan przedcukrzycowy, zaburzenia gospodarki lipidowej, nadciśnienie tętnicze oraz otyłość brzuszną. Ma również wiele wspólnego z zespołem policystycznych jajników.

Diagnoza

Wysoki poziom insuliny na czczo jest znaczącym wskaźnikiem. Już wynik powyżej 10mU/ml na czczo może wskazywać na oporność. Jednak zależy to również od wieku danej osoby, np. dla dziecka 10mU/ml może być alarmujące, a dla kogoś w podeszłym wieku jest to wynik mieszczący się w normie.

  • Najczęściej diagnoza polega na pomiarach poziomu glukozy:
    • 70-99 mg% (mg/dL) wynik prawidłowy
    • 100-125 mg% (mg/dL) nietolerancja glukozy
    • 125 i powyżej, cukrzyca

Kolejną metodą diagnozy jest test o nazwie HOMA-IR, który ocenia oporność tkanek. Doświadczony lekarz jest w stanie wysunąć podejrzenia na podstawie typowych objawów, ale do ich potwierdzenia oraz oceny stanu zaawansowania potrzebne będą badania laboratoryjne. Coraz częściej w celu diagnozy dodatkowo badany jest peptyd C.

Niebezpieczeństwa

Największym niebezpieczeństwem nieleczonej insulinooporności, będzie narastanie jej wraz ze wzrostem otyłości, a jak wiemy otyłość niesie za sobą wiele niekorzystnych czynników oddziałujących na nasz organizm. Wieloletnie utrzymanie się tego problemu prowadzi do zużywania się trzustki oraz rozwoju cukrzycy.

Prowadzi również do: stłuszczenia wątroby, rozwoju miażdżycy naczyń krwionośnych, zwiększenia ryzyka zawału serca oraz udaru mózgu. Może także doprowadzić do rozwoju zespołu policystycznych jajników u kobiet i do zmniejszenia produkcji testosteronu u mężczyzn.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz