8 niebezpieczeństw nadmiernego spożycia cukru

Do póki cukier jest spożywany w rozsądnych ilościach, nie powoduje nic złego. Za to jego nadmiar jest bardzo niezdrowy i przyczynia się do powstawiania wielu problemów. W najgorszych przypadkach może skracać życie.

W tym artykule dowiesz się, jak jego nadmiar w diecie wpływa na organizm, dlaczego szkodzi i uzależnia. Warto poświęcić kilka minut, aby zrozumieć jego niekorzystny wpływ na zdrowie.

Będę odnosił się do węglowodanów prostych, czyli tych które dostarczają tylko energii. To właśnie one powodują największe problemy zdrowotne, w sytuacji kiedy są nadużywane.

Konsekwencje

  1. Przyrost masy ciała. Aktualnie nadmiar cukru w diecie jest głównym czynnikiem powstawania nadwagi i otyłości. Wskaźniki te wzrastają z roku na rok. Nic dziwnego, rozejrzyjmy się jest on dodany w prawie każdym produkcie. Tego rodzaju węglowodany dostarczają nam spore ilości energii (kalorii), której tak naprawdę nie jesteśmy w stanie spożytkować. Szczególnie jeżeli ktoś prowadzi siedzący tryb życia. Nie zużyta energia w postaci kilokalorii zamienia się w podskórną tkankę tłuszczową i wtedy zaczynają się problemy zdrowotne. W jednym z badań udowodniono, że spożycie napojów z jego dodatkiem wiąże się z nadwagą u dzieci i dorosłych. Sama nadwaga już niekorzystnie wpływa na organizm powodując problemy z sercem, a w sytuacji, kiedy serce zawodzi zaczynają wysiadać inne narządy. Otyłość to jedno wielkie błędne koło. Ponieważ wiąże się z problemami, które napędzają otyłość jeszcze bardziej.
  2. Niekorzystnie wpływa na serce. Jego nadmiar przyczynia się do powstawania otyłości, wysokiego poziomu cholesterolu, zwiększenia trójglicerydów, dużych skoków glukozy i wysokiego ciśnienia krwi. Wszystkie te czynniki wpływają niekorzystnie na pracę serca. Bardzo duża ilość przedwczesnych zgonów na świecie jest właśnie z powodu nieprawidłowej pracy serca.
  3. Przyczynia się do powstawania cukrzycy, która jest coraz częściej diagnozowana na świecie. W 1980 roku, było około 153 milionów zachorowań. W 2008 roku liczba zachorowań wzrosła do około 350 milinów. 2014 roku zanotowano 430 milionów, z czego około 200 milionów nie było zdiagnozowane. Szacuje się, że w 2035r. ma być około 600 milinów chorych. Powodów jej powstawania może być wiele, ale nadużywanie węglowodanów prostych zostało ściśle powiązane z powstaniem tego rodzaju problemów. Zaczyna się od insulinooporności, a w pewnym momencie dochodzi do uszkodzenia trzustki. Dzieje się tak dlatego, że trzustka produkuje insulinę potrzebną do rozprowadzania cukru w Twoim ciele. W momencie kiedy go nadużywasz komórki, które pobierają glukozę przestają reagować na insulinę. Wtedy Twoja trzustka produkuje jeszcze więcej insuliny, ponieważ chce uregulować wysoki poziom glukozy. Aż dochodzi do jej uszkodzenia i powstaje cukrzyca typu 2. Nerki mają za zadanie filtrować krew i jeżeli płynie w niej duża ilość cukru, mogą one odmówić posłuszeństwa. Mimo, że zostaje uwalniany do moczu, to po osiągnięciu pewnej wartości może dojść do niewydolności nerek.
  4. Obniża energię. Nie raz doświadczyłeś/aś spadku energii spowodowanego jego nadmiernym spożyciem. Początkowo zaraz po zjedzeniu czegoś słodkiego odczuwasz skok poziomu glukozy w postaci zwiększonej energii. Po upływie około 30-40 minut zaczynasz odczuwać spadek energii. To właśnie wtedy insulina stara się doprowadzić wysoki poziom glukozy do normy. Tak się dzieje, kiedy wszystko działa prawidłowo. W przypadku osób chorych na cukrzycę sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana. Tego rodzaju skoki i spadki działają niekorzystnie dla Twojego samopoczucia. Stajesz się senny/a, nic Ci się nie chce, nie masz ochoty na aktywność, najlepiej byłoby się położyć i leżeć. Jak zapobiec temu spadkowi energii? Istnieje taki czas, kiedy można skutecznie wykorzystać słodkie produkty. Aby zapobiec tym spadkom, musisz zjeść coś słodkiego bezpośrednio przed ciężką aktywnością lub w jej trakcie. Ciężka aktywność, to na przykład trening siłowy. Bezpośrednio przed wysiłkiem spożyty produkt z wysokim indeksem glikemicznym czyli w tym przypadku cukier, dostarcza energii. Twoje mięśnie chętnie tę energię wykorzystają do wykonania pracy. Banan czy baton energetyczny w zupełności wystarczy. Pamiętaj, że to Cię nie zwalnia z pilnowania diety w ciągu dnia i możesz obżerać się do woli. Warto również wspomnieć, że mężczyźni spożywający jego nadmierne ilości mogą miewać problemy z libido. Ponieważ wysoki poziom glukozy ma niekorzystny wpływ na krążenie krwi, dopływ odpowiedniej ilości krwi w tamte okolice, ma kluczowe znaczenie.
  5. Może powodować depresję. Zdrowa dieta wiąże się z lepszym samopoczuciem. Nadmiar słodkości robi na odwrót. W jednym z badań stwierdzono, że ich nadmiar w diecie może przyczyniać się do stanów depresyjnych. Ma to związek z wahaniami nastroju spowodowanymi skokami i spadkami poziomu glukozy, przy dużym spożyciu słodzonych produktów. W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z osobą, która ma nadwagę, ten niekorzystny efekt jest jeszcze silniejszy.
  6. Psuje cerę. W jednym badaniu potwierdzono, że trądzik może być spowodowany nadmiernym spożyciem produktów o wysokim indeksie glikemicznym, czyli głównie tych słodkich. W kolejnym badaniu stwierdzono, że niezdrowa dieta wiąże się z szybszym starzeniem się skóry.
  7. Jego nadmiar w diecie szkodzi na wątrobę. Cukier przekształcany jest na energię głównie w wątrobie. Część zmagazynowanej energii przechowujemy w postaci glikogenu, który jest zużywany podczas aktywności. Jeżeli zasoby glikogenu są pełne, to reszta dostarczonej energii zostanie przekształcona w tłuszcz. Wyróżniamy dwa stłuszczenia wątroby, alkoholowe i nie alkoholowe. Stłuszczenie wątroby polega na odkładaniu się tłuszczu w obrębie hepatocytów, co w przyszłości może powodować marskość wątroby.
  8. Działa niekorzystnie dla zębów. Powstawanie próchnicy zębów powiązano z nadmiernym spożyciem cukru. Jednak potrzebne jest więcej badań, aby dokładnie ustalić wpływ spożycia węglowodanów prostych na próchnicę zębów. Wiemy, że dużo zależy od formy pokarmu zawierającego węglowodany proste. Lepkie pokarmy inaczej wpływają na zęby, a produkty w postaci płynnej inaczej, jednak obie formy zwiększają ryzyko powstawania próchnicy.

Przeprowadzono wiele badań na temat jego spożycia, a jedno z nich potwierdza możliwe zagrożenia. Jednak to dość kontrowersyjny temat, ponieważ wiele zależy od stanu zdrowia i trybu życia osoby, która go spożywa w dużych ilościach.

Jak ograniczyć?

Przede wszystkim, prowadzić notatki. Aktualnie mamy aplikację na telefon, które wystarczy zainstalować i następnie odpowiednio uzupełniać w produkty, które spożywamy. Stosując tę metodę masz wgląd do tego jak wygląda Twoje żywienie. To w dużym stopniu ułatwi nam możliwość kontroli spożywanej ilości cukru. Nie robiąc notatek, nie mając diety, ciężko jest cokolwiek utrzymać w normie. Tym bardziej, że jest on zawarty jest w wielu produktach jako dodatek i możesz nawet nie wiedzieć, że spożywasz go w nadmiernych ilościach.

Czytać etykiety na odwrocie. W tabelce wartości odżywczych zawsze mamy podaną ilość dodanego składnika. Musimy czytać etykiety i wybierać odpowiednie produkty. Ta informacja zawsze znajduje się w rubryce węglowodany. Sama ilość węglowodanów w produkcie, odnosi się do ilości wszystkich rodzajów węglowodanów. „W tym cukry” odnosi się do ilości węglowodanów prostych, można powiedzieć tych gorszych.

Nie pić soków i napojów. Najczęściej to właśnie picie soków owocowych i kolorowych napojów przyczynia się do powstawania wielu problemów, choćby nadwagi. Soki wyciskane to również zły pomysł. Większość składników odżywczych z owoców, na których powinno nam zależeć zostaje usunięta podczas wyciskania soku.

  • Czy brązowa wersja jest zdrowsza? Wiele osób żyje w przekonaniu, że cukier brązowy jest zdrowszy. To jedna wielka pomyłka i wprowadzanie ludzi w błąd. Jedyna różnica miedzy nimi to ta, że pochodzą z innych roślin. W obu przypadkach w efekcie końcowym jest sacharoza. Wiele ludzi twierdzi, że jest on mniej kaloryczny niż biały, owszem jest to różnica 25 kcal na 100g. Wielkość kryształków nadaję również niewielką różnicę w kaloryczności, ponieważ zmieści się go mniej na łyżce. Brązowy zawiera kilka minerałów, żelazo, wapń, magnez i potas ale są to tak śladowe ilości, że nie wniesie to żadnych pozytywnych efektów. Między białym, a brązowym są minimalne różnice, które nie dają żadnych korzystnych efektów.

Podsumowanie

Cukier może być dla Ciebie bezpieczny pod warunkiem, że spożywasz go w symbolicznych ilościach i pilnujesz swoją dietę jako całość. Każdy z nas jest w stanie tolerować inne ilości tych węglowodanów. Jednak u każdego jest limit i jeżeli ten limit przekraczasz, mogą być dla Ciebie bardzo nie zdrowe. W najgorszym przypadku skracać życie uszkadzając zdrowie fizyczne jak i psychiczne, w sytuacji wyjątkowo dużego nadużycia.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz