Czosnek i jego właściwości lecznicze

Czosnek jest powszechnie znanym warzywem, przyprawą oraz rośliną leczniczą, które zawiera wiele właściwości leczniczych. Posiada on bogaty skład, dzięki czemu od wieków wiadomo, że jest świetnym lekarstwem na wiele schorzeń.

Dowodem na to może być m.in. fakt zatwierdzenia go jako leku przez Światową Organizację Zdrowia. I nic w tym dziwnego, ponieważ zawiera ponad 100 substancji aktywnych, w tym mangan, fosfor, cynk i selen. Możemy znaleźć również wszystkie witaminy z grupy B oraz witaminę C.

Jednak tym co jest w nim najważniejsze to substancja zwana allicyną (organiczny związek siarki), którą tworzymy własnoręcznie za każdym razem gdy rozcieramy ząbek czosnku. Badania potwierdzają jego korzystny wpływ na zdrowie.

  1. Lepsza odporność. Nie bez powodu czosnek polecany jest, gdy dopadnie nas przeziębienie lub inne choroby układu oddechowego. Bowiem substancje w nim zawarte wykazują antybakteryjne właściwości lecznicze, przeciwwirusowe oraz przeciwgrzybicze. W związku z tym powszechnie uznawany jest, jako „naturalny antybiotyk”. Okazuje się, że wspomniana wyżej allicyna i jej pochodne są zabójcze dla chorobotwórczych drobnoustrojów, które próbują zasiedlić nasze drogi oddechowe. Oprócz tego wzmaga potliwość i obniża gorączkę. Jednak spożywanie go nie ma na celu jedynie leczyć. Może również zapobiegać. Dodanie go do codziennej diety pomoże nam wzmocnić naszą odporność. Zawarte w nim związki pobudzają nasze komórki odpornościowe do walki z patogenami, w tym również – wirusami.
  2. Lepsze ciśnienie krwi. Kolejną z największych właściwości leczniczych jest korzystny wpływ na ciśnienie krwi. Regularne jego spożywanie prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi, a co za tym idzie zmniejszenia ryzyka zawału serca czy wylewu krwi do mózgu. Bierze się to stąd, że może zapobiegać zaleganiu cholesterolu w ścianach tętnic i powstawaniu zakrzepów. A wszystko to dzieje się przy pomocy zawartej w nim witaminie C, której jedną z głównych funkcji jest wspieranie budowy naczyń krwionośnych. Badania wykazują, iż może obniżyć ciśnienie średnio nawet o 10 proc. Dodatkowo ma wpływ na zmniejszenie zmian miażdżycowych. Badania wykazały, że jego regularne spożywanie poprawia elastyczność ścian naczyń krwionośnych, co pomaga w usprawnianiu się przepływu krwi.
  3. Wspomaganie w trakcie odchudzania. Dlaczego tak się dzieje? Otóż składniki w nim zawarte wspierają wydzielanie żółci, rozpuszczają tłuszcze oraz ułatwiają prace enzymom odpowiedzialnym za ich rozkład. Jednocześnie pobudzają wydzielanie soku żołądkowego oraz polepszają proces przyswajania pokarmów. Dzięki temu wspomagany jest proces trawienia. Oprócz tego, czosnek ma swój udział w przyspieszaniu metabolizmu. Jego spożywanie sprawia, że twój układ nerwowy wytwarza więcej adrenaliny. Dzięki czemu nasze ciało spala więcej kalorii, co znacznie może wpływać na utratę wagi. Dodatkowo przyczynia się do hamowania apetytu, przedłuża uczucie sytości i powstrzymuje przed objadaniem się. Oczywiście jeden produkt nie wystarczy. Aby odchudzanie było skuteczniejsze musimy uwzględniać odpowiednio dobraną dietę i aktywność fizyczną. Patricio Lopez, który jest dyrektorem działu badawczego na Uniwersytecie Santander i Complutense University w Madrycie przeprowadził badania. W badanej grupie znalazło się 47 osób: kobiety, które miały w obwodzie talii co najmniej 80 cm oraz mężczyźni z obwodem w talii co najmniej 90 cm. Badanie trwało 4 miesiące, w tym czasie jedna grupa spożywała dojrzały czosnek, a druga przyjmowała placebo. Po upłynięciu tego czasu zaobserwowano, że w grupie, która go spożywała podwyższył się hormon adiponektyny, który ma na celu ochronę serca oraz znacznie obniżył się poziom cholesterolu. Zaobserwowano także u tych osób nieznaczną utratę wagi.
  4. Poprawa funkcji stawów. Czwartą z największych właściwości leczniczych jest poprawa funkcji stawów. Podczas swoich badań naukowcy z King’s College London oraz University of East Anglia zaobserwowali, że kobiety, które spożywają dietę bogatą w czosnek, cebulę oraz por znacznie rzadziej zapadają na chorobę zwyrodnieniową stawu biodrowego. Choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego to najbardziej popularna choroba zapalna stawów wśród osób dorosłych. Częściej dotyka kobiet niż mężczyzn. Najczęściej pojawia się w średnim bądź zaawansowanym wieku. Typowymi dla tej choroby objawami są silne bóle w okolicy stawu biodrowego, kolan i kręgosłupa. Bóle te często uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, zwłaszcza w zakresie poruszania się. W jednym eksperymencie wzięły udział bliźnięta płci żeńskiej. Wszystkie kobiety były zdrowe i początkowo wiele z nich nie wykazywało żadnych symptomów choroby zwyrodnieniowej stawów. W czasie badania monitorowany był stan zdrowia kobiet oraz ich dieta. Wykonywano także badania rentgenowskie stawów, co pozwalało na szybkie uchwycenie ewentualnych zmian zwyrodnieniowych. Okazało się, że kobiety, które zdrowo się odżywiały i uwzględniały w swojej codziennej diecie dużą ilość warzyw i owoców posiadały mniej widocznych śladów rozwoju choroby niż te, których codzienna dieta wykluczała warzywa. Dalsze badania składników zawartych w nim zawartych, cebuli i porze pozwoliły naukowcom na stwierdzenie, że związek, który jest określany, jako diwęglan dwusiarczku posiada umiejętność ograniczania ilości enzymów, które niszczą chrząstkę. Eksperyment ten udowodnił, że istnieje związek między dietą a występowaniem choroby zwyrodnieniowej stawów. 
  5. Większa wydolność organizmu. Czy to możliwe, żeby mógł być formą naturalnego dopingu, a tym samym zawierać właściwości zwiększające wydolność organizmu? Według badań tureckich naukowców tak. Podzielili oni aktywnych fizycznie studentów na dwie grupy. W czasie badania jedna grupa dostawała sproszkowany czosnek druga natomiast placebo. Po terapii, u obu grup, zbadano ich pułap tlenowy (VO2max), czyli najważniejszy wskaźnik w sportach wytrzymałościowych. Okazało się, że studenci z pierwszej grupy a więc tej, która go spożywała, mieli lepsze wyniki. Wynik ten pozwolił zasugerować naukowcom, na łamach prestiżowego pisma Turkish Journal od Medical Sciences, że jest to dowód na to, że może on w naturalny sposób zwiększać wydolność organizmu. Inne badania wykazały również, że z kolei osoby z chorobami serca, które spożywały go przez 6 tygodni, poprawiły o 12% zdolność wysiłkową swojego serca.
  • Czy warto go spożywać? Czosnek jest niewątpliwie najbardziej wszechstronną i niedocenianą w pełni rośliną, dlatego warto go spożywać. Nie bez powodu zwolennicy naturalnego sposobu odżywiania uważają go za cud natury. Jest bezpieczny i skuteczny. Aby móc wykorzystać jego właściwości lecznicze i rzeczywiście zobaczyć korzyści z jego przyjmowania należy spożywać jeden ząbek (około 4 gramów) dziennie. Najlepiej jest jeść go na świeżo, dodając go do sałatek, mięs, surówek itp. Jeśli jednak przeszkadza nam smak lub jego charakterystyczny aromat, który długo pozostaje w naszej jamie ustnej możemy sięgnąć po wersję suszoną. Natomiast w przypadku gdy w ogóle za nim nie przepadamy śmiało możemy skorzystać z tabletek zawierających ekstrakt z czosnku. Często są one bezzapachowe i nie odczuwa się po nich żadnego posmaku w jamie ustnej, a działają równie pozytywnie na organizm co świeże warzywo.

Photo of author
Autor
Dominika Korytko

Dodaj komentarz