Czy jedzenie na noc jest tuczące? (fakty i mity)

Bardzo często słyszymy, że jedzenie przed snem jest niezdrowe i powoduje tycie. Według wielu osób, to co zjemy na noc zmieni się w tkankę tłuszczową, ponieważ w trakcie spania nie jesteśmy poddawani aktywności.

Mówi się, że po 20 nie można jeść, czasami nawet po 18 według niektórych osób. Jest to błędne stwierdzenie, które totalnie mija się z prawdą. W tym artykule dowiesz się na podstawie badań, jak jest w rzeczywistości jeśli chodzi o zjadanie ostatniego posiłku późnym wieczorem.

Ważna jest ilość, a nie pora

Samo jedzenie na noc nie powoduje przyrostu masy ciała. Wszystko zależy od tego ile jesz, a nie w jakich godzinach. Jeżeli zjadasz ostatni posiłek po 20 ale ogółem nie dostarczasz więcej kalorii, niż Twój organizm potrzebuje, to nie ma mowy, aby przytyć tylko z powodu zjedzenia czegoś przed snem.

W jednym z badań szukano związku z nadwagą i otyłością u dzieci spożywających ostatni posiłek późnym wieczorem. Okazało się, że nie znaleziono żadnych istotnych różnic.

Czyli sama godzina ostatniego posiłku nie ma większego znaczenia. Znaleziono jednak inne czynniki wpływające na przyrost masy ciała poprzez podjadanie późną porą.

Późną porą zjadamy więcej i podejmujemy gorsze wybory

Jak z badań wynika jedzenie w nocy może przyczyniać się do większej ilości spożywanych kalorii. Tak więc, to może być jednym z powodów dlaczego spożywanie posiłków przed snem powoduje tycie. Nadmierna ilość kalorii zawsze będzie przyczyniać się do wzrostu wagi. Bez względu na to w jakich porach zjadasz posiłki.

Nasz organizm potrzebuje energii do utrzymania podstawowych funkcji życiowych i aktywności. Tą energią są kilokalorie z posiłków, które spożywasz. Jeżeli dostarczasz więcej energii, niż spożytkujesz, to organizm tę energię odkłada w postaci glikogenu i kolejno jako tkankę tłuszczową.

Więc sama późna pora posiłku nie przyczynia się do przybierania na wadze bezpośrednio, ale może przyczyniać się pośrednio.

Przed snem podejmujemy gorsze wybory. Wydaje się, że osoby podjadające zbyt późno częściej sięgają po niezdrowe produkty. Nie wiadomo dokładnie czym to jest spowodowane, ale być może przez brak dostępu do zdrowej żywności późną porą.

W przypadku kiedy ktoś spożywa na noc chipsy, batoniki, fast food, czy inne wysoko przetworzone produkty nie ma co się dziwić, że tego rodzaju żywienie tuczy.

Jednakże sam fakt złego wyboru wciąż nie mówi o tym, że jedzenie późnym wieczorem powoduje tycie. Jest to poprostu wina osoby podatnej na spożycie większej ilości kalorii i nieodpowiednich produktów.

Metabolizm nie ma z tym nic wspólnego

Bardzo wiele ludzi jak i doradców żywieniowych jest święcie przekonana, że podjadanie późną porą powoduje przyrost masy ciała, ze względu na zwolniony metabolizm w trakcie spania. Za to inna część uważa, że to zwykły mit.

Po której stronie leży więcej prawdy? Z badań możemy wywnioskować, że metabolizm w nocy nie różni się znacznie od spoczynkowego w dzień. Sama aktywność w dzień sprawia, że potrzebujemy więcej energii.

Nie ma konkretnych dowodów na to, że późna pora na posiłek jest powodem tycia, wszystko opiera się na ilości spożywanych kalorii co potwierdzają badania.

Jednak odradza się spożywania posiłków przynajmniej 3 godziny przed pójściem do łóżka osobom z refluksem żołądka dlatego, że mogą w ten sposób nasilać objawy.

Istnieje kilka korzyści spożywania posiłków późną porą

Okazuje się, że istnieje kilka korzyści związanych z późniejszym spożywaniem posiłków. Ma to wpływ na nasze nawyki żywieniowe i w niewielkim stopniu funkcjonowanie organizmu.

Jeżeli należysz do osób, które wstają w nocy i przerywają sen po to, aby coś zjeść, to być może zjedzenie czegoś późnym wieczorem będzie temu zapobiegać. Oczywiście tego rodzaju nawyki, jak na przykład jedzenie w środku nocy, są niezdrowe. Choćby ze względu na przerwanie snu, który jest naprawdę ważny dla Twojego funkcjonowania.

W jednym badaniu dorosłym osobnikom podawano przekąskę w postaci płatków zbożowych 90 minut po wieczornym posiłku. Okazało się, że to przyczyniło się do ograniczenia podjadania w środku nocy. Przekąska przed snem wielu ludziom pomaga zasnąć i lepiej spać. Co korzystnie wpływa na poziom greliny.

Poziom greliny jest odpowiedzialny za uczucie głodu. Ograniczenie przespanych godzin przyczynia się do wzrostu greliny czyli uczucia głodu, co potwierdzają badania. Sprawia to, że jesteśmy bardziej podatni na spożywanie większej ilości kalorii.

Zdrowa przekąska przed snem może pomóc nam lepiej spać, co pozwoli zadbać o odpowiedni poziom greliny. Jednocześnie ograniczając spożywanie kalorycznych niezdrowych posiłków.

Co możesz zjeść na noc? Zdecydowanie odpadają produkty wysoko przetworzone. Mowa o fast foodach, pizzach, chipsach, deserach, batonikach, czekoladach. To wszystko jest zdecydowanie złym wyborem. Dlatego, że ciężko strawne i bardzo słodkie posiłki mogą zaburzać Twój sen.

Świetnym wyborem mogą być węglowodany złożone, lekkostrawne białko i nieco zdrowych tłuszczy. Ryba, warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, awokado. Chodzi głównie o to, aby posiłek był lekkostrawny.

Podsumowanie

Jedzenie na noc samo w sobie nie tuczy. To nasze złe nawyki żywieniowe sprawiają, że sięgamy po nieodpowiednie produkty lub spożywamy zbyt dużą ilość kalorii końcem dnia.

Spożycie dobrego posiłku przed snem może mieć kilka korzyści. Kolejnym razem, kiedy ktoś wypowiada się w tej kwestii, zapytaj dlaczego tak jest. Wiele ludzi przekazuje różne informację, nie wiedząc nawet czy to prawda.

Jeżeli zastanawiasz się.. Czy możesz jeść późną porą? Tak możesz, ale posiłek musi być odpowiednio zaplanowany. Nie sięgaj po wysoko przetworzone i ciężko strawne produkty.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz