Popcorn, a zdrowie (potwierdzone badaniami)

Popcorn, czyli prażona kukurydza, to przekąska, którą zapewne zna każdy z nas. Jest przysmakiem nie tylko dla dzieci, ale chętnie sięgają po niego również dorośli. Lubimy go przekąsić podczas oglądania filmu w kinie oraz seansu w domu.

Może być podawany na słodko, słono, a nawet ostro. Wszystko zależy od naszego upodobania i kraju, w którym jest podawany. Oprócz smaku możemy także wybrać sposób przyrządzenia, można go zrobić w garnku, piekarniku i mikrofali. To duże udogodnienie, kiedyś prażony był ręcznie na paleniskach. Z drugiej strony dzisiejsze sposoby mogą wpływać na to, że staje się on niezdrowy, ale o tym w dalszej części artykułu.

Co ciekawe jego historia sięga aż 4700 roku p.n.e. Świadczą o tym znalezione w Peru resztki prażonej kukurydzy. Do Europy dotarł dzięki żeglarzom, miało to miejsce w XVI wieku. Swoją popularność zyskał w roku 1885 kiedy to amerykański cukiernik, Charles Cretors, wynalazł pierwszą na świecie maszynę do masowej produkcji popcornu (była ona zasilana parą wodną). Jak widać, ludzie jedzą go od tysięcy lat, czy można więc stwierdzić, że jest zdrowy?

Popcorn powstaje poprzez obróbkę termiczną kukurydzy. Pod wpływem dużej temperatury ziarna „puchną” i wyrzucają na zewnątrz miękką białkowo-skrobiową masę, która ostatecznie jest chrupiąca. Najwięcej jest w nich węglowodanów (około 65%), ale zawierają także białko (10%), błonnik (w 100 g. znajduje się go około 14,5 g.) i tłuszcz (w 100 g. mieści się go 4,5 g.). Brak w nich glutenu.

Przysmak ten zawiera także różne witaminy i minerały, zaliczamy do nich witaminy z grupy B, witaminę A i C oraz żelazo, mangan, fosfor, miedź, cynk, wapń, potas i selen.

Badania potwierdzają zawartość prozdrowotnych składników.

  • Zalety płynące ze spożywania popcornu:
    1. zawarty w prażonej kukurydzy błonnik pozytywnie wpływa na pracę naszego układu trawiennego, dzięki niemu na dłużej pozostaje uczucie sytości oraz możliwe jest zmniejszenie stanów zapalnych, które powstają w jamie brzusznej. Jego niedobór z kolei przyczynia się do otyłości, zaparć, a w niektórych przypadkach nawet do nowotworu układu pokarmowego. Błonnik dobrze wpływa też na retencje płynów w organizmie, jego regularne spożywanie będzie miało wpływ na zwiększenie produkcji moczu. Dzięki temu można zapobiegać zakażeniom układu moczowego.
    2. w składzie są również cenne związki o nazwie polifenole, które mają właściwości przeciwutleniające. Pomagają one zabezpieczyć organizm przed negatywnym działaniem wolnych rodników (a więc nowotworami), zapobiegają powstawaniu chorób zwyrodnieniowych, a w odpowiednich ilościach mogą także powstrzymywać procesy przedwczesnego starzenia się organizmu. Obecność antyoksydantów potwierdzają badania przeprowadzone przez naukowców z Pensylwanii.
    3. obniża poziom cholesterolu we krwi. Ma to pozytywny wpływ na pracę całego układu sercowo-naczyniowego, a więc zmniejsza się ryzyko wystąpienia takich chorób jak: choroby serca i naczyń krwionośnych, miażdżyca, udar mózgu, zawał serca.
    4. w formie przygotowanej bez niezdrowych dodatków zapobiega epizodom podwyższonego poziomu cukru we krwi. Znajdujące się w nim włókna są wsparciem dla procesów metabolicznych odpowiedzialnych za regulację poziomu glukozy i insuliny. Jest więc wskazany dla osób cierpiących na cukrzycę oraz dla tych, którym zdarzają się takie epizody.
    5. może być pomocny w czasie stosowania diety, dzięki dużej zawartości błonnika i niskiej kaloryczności. Szklanka popcornu, bez dodatków, zawiera jedynie 30 kcal (100 g. bez dodatków to około 387 kca), warto po niego sięgnąć, gdy czujemy przypływ niekontrolowanego głodu lub mamy chęć na podjadanie.
  • Co trzeba mieć jednak na uwadze, jeśli chcemy skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw płynących z jego spożycia?
    1. Przede wszystkim kukurydza musi mieć naturalne i 100% ekologiczne pochodzenie.
    2. Do jej przygotowania powinniśmy użyć oleju słonecznikowego lub oliwy, ponieważ łatwiej jest go strawić, a przy okazji może być źródłem cennych kwasów tłuszczowych. Najlepiej przygotowywać go w domu (jego najbardziej niezdrową formę możemy spotkać w kinie).
    3. Absolutnie powinniśmy unikać wszelkich dodatków. Mowa tu o soli, maśle, karmelu, pikantnych przyprawach itp. Przygotowywanie na oleju ma wpływ na wysoką kaloryczność tego przysmaku (ponieważ ostatecznie to nie jest aż taka duża ilość), a właśnie polanie go masłem, czy posłodzenie. Gdy jemy posolony popcorn częściej chce nam się pić – i nic w tym dziwnego. Niestety nierzadko sięgamy wtedy po kolorowe, gazowane napoje, co z pewnością nie służy naszemu organizmowi, a przy okazji przyprawia nas o zbędne kilogramy.
    4. Wystrzegajmy się także tego, który jest przygotowywany w mikrofalówce (zawiera on wiele szkodliwych substancji chemicznych, dużą zawartość tłuszczy trans oraz substancje konserwujące).

Nie da się jednoznacznie określić, czy popcorn jest zdrowy, czy jest niezdrowy. Wszystko zależy od sposobu jego przygotowania. Sama prażona kukurydza z ekologicznej uprawy, bez dodatków i przygotowana w domu bez wątpienia ma wiele składników odżywczych i potrafi zdziałać dużo dobrych rzeczy dla naszego organizmu.

Powinniśmy jednak pamiętać o tym, aby podczas zakupów zwracać uwagę na etykiety i najlepiej sięgać po paczki z napisem – bez GMO. Ewentualnie możesz pokusić się o własną uprawę kukurydzy. Jednak wtedy dobrze byłoby pozyskać ziarna ze sprawdzonego źródła żeby mieć pewność, że nie są zmodyfikowane genetycznie.

Dobrym rozwiązaniem na zachowanie wartości odżywczych jest zakup urządzenia, które praży kukurydzę za pomocą gorącego powietrza, wtedy można ją przyrządzić bez dodatku tłuszczu.

Na pewno powinniśmy unikać gotowej prażonej kukurydzy, która jest sprzedawana w sklepach oraz tego serwowanego w kinach. Ponieważ jest niezdrowy i ciężko jest się w nim dopatrzeć cennych wartości dla naszego organizmu.

Photo of author
Autor
Dominika Korytko

Dodaj komentarz