8 niebezpieczeństw związanych ze spożyciem fast food

W obecnych czasach fast food (szybkie jedzenie) staje się coraz większą epidemią, która może prowadzić utraty zdrowia, a nawet skrócenia życia. Szczególnie mieszkańcy krajów wysoko rozwiniętych padają ofiarą tego typu jedzenia, gdyż głównym źródłem kalorii stają się dania typowo szybkie i wysoko przetworzone. Coraz rzadziej ludzie sięgają po świeże, a przede wszystkim naturalne i zdrowe produkty, ze względu na gorszy smak i wysiłek oraz czas na przygotowanie.

W jednym z badań ustalano wpływ ciężkiego treningu (HIIT) na skutki uboczne diety typu fast food (FF). W badaniu uczestniczyło 15 mężczyzn i każdego dnia otrzymywali oni 3 dodatkowe posiłki w formie FF, przez 14 dni. Poproszono ich również, aby codziennie wykonywali trening interwałowy. Ciężki trening skutecznie chronił przed insulinoopornością i poprawiał pracę serca. Trójglicerydy i poziom cholesterolu nie uległy zmianie, co oznacza, że w dłuższym wymiarze czasu stosowania tego rodzaju sposobu żywienia, prędzej czy później niekorzystnie odbije się to na zdrowiu.

Powoduje otyłość

Otyłość możemy zaliczyć do najczęstszych i najniebezpieczniejszych dla zdrowia chorób spowodowanych złą dietą, szczególnie dietą typu fast food.

W krajach rozwiniętych takich jak Ameryka, otyłość dotyka 35% populacji. Oznacza to, że znajduję się tam około 100 mln otyłych obywateli. Podkreślmy fakt, że nadwaga nie klasyfikuję się do otyłości, więc kolejne 100 mln może cierpieć na równie niebezpieczną nadwagę.

  • Czym grozi otyłość?
    1. zwiększeniem ryzyka udaru mózgu
    2. zwiększeniem ryzyka wystąpienia depresji, niskiej samooceny (problemy psychiczne)
    3. trudnościami w oddychaniu, między innymi bezdechem sennym
    4. ryzykiem choroby refleksowej przełyku
    5. ryzykiem powstawania kamieni żółciowych
    6. nieprawidłową pracą wątroby
    7. wysokim ciśnieniem krwi, nadciśnieniem
    8. opornością na insulinę komórek mięśniowych (insulinoopornością)
    9. zwiększonym ryzykiem wystąpienia miażdżycy, spowodowanej wysokim cholesterolem, wysokim poziomem cukru, wysokim ciśnieniem
    10. problemami z zajściem w ciążę u kobiet
    11. zwiększonym ryzykiem złamań, spowodowanym spadkiem gęstości kości i masy mięśniowej, oraz dodatkowym naciskiem na stawy
    12. ryzykiem wystąpienia nowotworu, bądź raka wątroby, nerek, szyjki macicy, jelita grubego, przełyku, trzustki

Zawiera wysoko przetworzone pieczywo

Wysoko przetworzone pieczywo wchodzi w skład fast fooda. Jak się okazuję cukier i biała mąka są najbardziej odpowiedzialne za powstawanie chorób związanych ze złą dietą.

Ciasta, pizze, bułki, na bazie mąki pszennej, praktycznie pozbawionej składników odżywczych dostarczają nam duże ilości energii bez ważnych dla nas witamin, minerałów, błonnika, powodując przy tym duże skoki glukozy (cukru we krwi).

Skutki uboczne tych skoków odczuwamy już po 30-40min od zjedzenia produktu o wysokim indeksie glikemicznym, w tym przypadku może nim być np. bułka hamburgera. Odczuwamy je w postaci zmęczenia poposiłkowego – jesteśmy ociężali, śpiący, brak nam energii. Efekt ten może być jeszcze silniejszy w połączeniu z ciężkostrawnym białkiem (np. serem żółtym).

Dzieje się tak z powodu skoków glukozy i gwałtownych spadków. Insulina, zaraz po zjedzeniu takiego posiłku, ma za zadanie obniżyć cukier we krwi, im większy indeks glikemiczny produktu tym większy skok cukru i większa ilość wyprodukowanej insuliny. Nadmierna ilość insuliny może spowodować zbyt duży spadek poziomu glukozy (cukru we krwi) co jest dla nasz szczególnie odczuwalne.

Wyjątkiem może być zjedzenie węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym bezpośrednio przed treningiem lub w jego trakcie, ale nie chodzi o jedzenie z baru szybkiej obsługi.

Długotrwałe, nadmierne poleganie na produktach o wysokim indeksie glikemicznym przyczynia się do powstawania otyłości, nadwagi, a przede wszystkim złego samopoczucia i utraty zdrowia.

Zawiera tłuszcze trans

Nadmierną ilość tłuszczy trans powiązano z niekorzystnym wpływem na nasze zdrowie, oczywiście mowa o rodzaju tłuszczu trans powstającym podczas smażenia, najczęściej w barach fast food.

  • Nadmierne spożywanie tłuszczy trans powoduje:
    1. większe ryzyko chorób serca
    2. problemy z cholesterolem
    3. ryzyko wystąpienia cukrzycy
    4. stany zapalne
    5. ryzyko powstawania raka

W barach najczęściej stosowanym olejem jest najgorszej jakości olej rzepakowy, który już sam w sobie zawiera około 4% tłuszczy trans. Olej ten nie nadaję się do smażenia w dużych temperaturach z racji niskiej temperatury dymienia.

Podczas podgrzewania tego oleju do wysokiej temperatury, jego kwasy tłuszczowe przechodzą proces uwodornienia, a w taki właśnie sposób wytwarzają się tłuszcze trans, niebezpieczne dla zdrowia.

Im dłużej podgrzewamy go w wysokiej temperaturze, tym analogicznie większa ilość tłuszczy trans. Im rzadziej wymieniany jest olej, tym oczywiście więcej tłuszczów trans.

Nie trudno się domyślić, że rzadsza wymiana oleju to oszczędność pieniędzy, a kto nie chce zaoszczędzić? Tutaj sami się zastanówmy. Mówi się również o szkodliwym dla zdrowia akrylamidzie powstającym podczas smażenia, ale dowody nie są jednoznaczne.

Znajdziesz w nim sztuczne dodatki

Sztuczne dodatki w produktach stosowane są w celu polepszenia smaku, bądź trwałości produktu, szczególnie stosowane w jedzeniu typu fast food.

  • Oto lista sztucznych dodatków, których należy unikać:
    1. MSG glutaminian monosodowy, stosowany do poprawy smaku pikantnych potraw
    2. sztuczne barwniki, stosowane do poprawy wyglądu produktów
    3. azotyn sodu, środek konserwujący w mięsach
    4. guma guar, stosowana do zagęszczania produktów
    5. wysokofruktozowy syrop kukurydziany, stosowany jako słodzik np. w napojach
    6. sztuczne słodziki, stosowane w celu zmniejszenia kaloryczności produktów
    7. benzoesan sodu, środek konserwujący
    8. guma ksantanowa, środek do stabilizacji żywności
    9. sztuczne aromaty, stosowane do naśladowania jakiegoś smaku
    10. ekstrakt drożdżowy, stosowany do poprawy smaku

Większość tych sztucznych dodatków spotkamy w barach szybkiej obsługi typu fast food i typowo wysoko przetworzonym jedzeniu na półkach sklepowych. Każdy z tych sztucznych składników w nadmiarze ma niekorzystny wpływ na nasz organizm i nasze zdrowie.

A teraz weźmy sobie przykładowego hamburgera z colą, to połączenie zawierać będzie węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, tłuszcze trans, a także sztuczne dodatki. Niezła kulminacja!

Czyli wszystko, co najbardziej szkodzi zdrowiu. Nie da się jednak ocenić w jakim stopniu, ponieważ będzie to zależało od Twojego stanu zdrowia oraz ilości takiego rodzaju pożywienia. Jeżeli jesteś osobą szczupłą i zdrową, prawdopodobnie mała ilość takiego jedzenia, od czasu do czasu, nie wprowadzi szczególnych zmian. Co nie znaczy, że nie ma na Ciebie złego wpływu.

Może uzależniać

Fast food i inne produkty wysoko przetworzone mają działanie uzależniające, gdyż zawierają takie składniki jak: cukier, sól, oleje, sztuczne dodatki smakowe. Po spożyciu takiego produktu wzrasta poziom dopaminy (neuroprzekaźnika sterującego uczuciem przyjemności).

Dopamina wzrasta wraz z potrzebą zrobienia czegoś przyjemnego i już podczas oczekiwania na tę przyjemność (np. smaczne dla nas jedzenie, seks, zakupy, na to co lubisz), wzrasta poziom dopaminy.

Należy pamiętać, że dopamina działa z innymi neuroprzekaźnikami i hormonami, takimi jak serotonina i adrenalina.

W taki sposób możesz uzależniać się od wysoko przetworzonego jedzenia. Dodatkowy problem stanowi fakt, że kiedy spożywasz duże ilości wysoko przetworzonego jedzenia, osłabiasz wrażliwość kubków smakowych.

Osłabianie wrażliwości kubków smakowych ma negatywne konsekwencje, ponieważ z czasem mała ilość wysoko przetworzonego jedzenia staję się zbyt mała, aby zaspokoić pragnienie i sięgamy po więcej.

Druga kwestia jest taka, że opierając swoje żywienie na produktach typu fast food dostarczamy duże ilości cukrów. Kiedy nasze kubki smakowe są osłabione, nie wyczujemy cukru np. w warzywach, przez to osłabiamy smak naturalnych produktów. Dlatego tak wielu ludziom w obecnych czasach ciężko zrezygnować z takiego jedzenia, a naturalne, zdrowe produkty są dla nich po prostu bez smaku.

Zawiera glikotoksyny

Kiedy białko lub tłuszcz łączą się z cukrem, we krwi powstają szkodliwe związki (glikotoksyny) i proces ten nazywa się glikacją (glikotoksyny mogą tworzyć się także w żywności typu fast food).

Najwięcej glikotoksyn zawierają produkty pochodzenia zwierzęcego, które poddawane obróbce termicznej na sucho (pieczenie, smażenie, grillowanie).

Suche, gorące powietrze może zwiększyć poziom AGE (glikotoksyn) nawet od 10-100 razy w porównaniu z surowym produktem.

Nasze ciało posiada mechanizmy eliminujące te szkodliwe związki. Jednak niestety nie w przypadku, gdy spożywamy zbyt dużo szkodliwych produktów zawierających glikotoksyny, ponieważ wtedy nasz organizm nie jest w stanie nadążyć z ich usuwaniem. Niskie poziomy glikotoksyn w organizmie nie są szkodliwe, lecz w nadmiarze mogą być przyczyną utraty zdrowia.

  • Wpływ nadmiaru AGE (glikotoksyn) na zdrowie człowieka:
    • ryzyko rozwoju cukrzycy
    • choroby serca
    • niewydolność nerek
    • ryzyko choroby Alzheimera
    • przedwczesne starzenie
    • stres oksydacyjny
    • stany zapalne

W przypadku spożywania produktów zawierających dużą ilość glikotoksyn, w połączeniu z dużym poziomem glukozy (cukru) we krwi, wzrost AGE (glikotoksyn) w organizmie może być jeszcze większy.

Jedzenie typu fast food opiera się na poddawaniu mięsa suchej obróbce cieplnej. W dodatku podawane jest ze sporą ilością cukrów, dlatego to kolejny powód do tego, żeby takie jedzenie ograniczać i tym samym zadbać o zdrowie.

Źle wpływa na mózg

Niewielu ludzi zdaje sobie z tego sprawę, ale jedzenie ma wpływ na naszą inteligencję, pamięć, kreatywność, koncentrację, cierpliwość.. to tylko kilka przykładów.

Przez nieodpowiednie żywienie jesteśmy między innymi mniej wydajni w pracy czy w szkole, nie mamy na nic ochoty, nie wysypiamy się.

Jedzenie typu fast food czy inne wysoko przetworzone produkty, są szczególnie niezdrowe dla dzieci, w momencie gdy ich mózg się jeszcze rozwija.

Mózg jest ściśle uzależniony od składników odżywczych, nie tylko witamin i minerałów, ale również bardzo istotnych przeciwutleniaczy i fitoskładników, których nie znajdziemy w wysoko przetworzonym jedzeniu fast food, a odpowiadają one za prawidłowe działanie komórek.

Fitoskładniki to niekaloryczne związki prozdrowotne obecne w roślinach. Wykazują korzystny wpływ na działanie komórek oraz układ odpornościowy, uczestniczą w procesie regeneracji ludzkiego DNA. Mają duży wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu, wspomagają prawidłowe przesyłanie sygnałów w mózgu. Do fitoskładników zaliczyć możemy likopen, izoflawony, flawonoidy.

Dodatkowo wszystkie zawarte w fast foodach szkodliwe substancje, mają negatywny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu. Czyli tego typu jedzenie nie dostarcza ważnych składników odżywczych, a wręcz przeciwnie – dostarcza szkodliwe substancje.

Powoduje depresje

Depresja może mieć wiele przyczyn, jedną z nich jest nieodpowiednia dieta. Rzadko mówi się o wpływie jedzenia na stany umysłowe, choć wiele badań potwierdza związek między nimi.

Z powstawaniem depresji w znacznym stopniu został powiązany cukier. Przyjmowanie w nadmiernej ilości produktów o wysokim indeksie glikemicznym powoduje przygnębiający stan, ale zazwyczaj jest to efekt długotrwałego nadużywania.

Zbyt częste spożywanie fast fooda, wiąże się z niekontrolowanym przyrostem masy ciała i niedoborem składników odżywczych, co może prowadzić do nadwagi lub otyłości. Nie jest żadną nowością, że nadwaga czy otyłość prowadzą do problemów emocjonalnych, szczególnie u kobiet i dzieci.

Co w konsekwencji może prowadzić do depresji, a depresja może prowadzić do pogłębiania otyłości i wpadamy w błędne koło. Nie da się nie zgodzić z tym, że z takiego stanu nie jest łatwo wyjść.. Dla osoby z takim problemem zmiana dotychczasowego trybu życia to prawdziwe wyzwanie, wymaga walki z samym sobą i swoimi słabościami.

Dodaj komentarz