Wpływ glutenu na organizm (czy musisz go eliminować?)

Swojego czasu gluten był bardzo kontrowersyjnym tematem. A dokładnie jego nietolerancja, którą w rzeczywistości ma 1% ludzi. Jednak wciąż niektórzy krzywo spoglądają na produkty z jego zawartością, a chętnie wybierają te z dopiskiem free.

Jest on białkiem występującym w zbożach, na przykład pszenicy, jęczmieniu, życie. Najczęściej kojarzony jest z pszenicą. Mąka pszenna używana jest bardzo często do różnych wyrobów, które znajdziemy w sklepach i to właśnie tam, może znajdować się tego rodzaju białko.

Dzieli się on na więcej białek, właściwie możemy go nazwać grupą. Gdzie dwoma głównymi białkami, są glutenina i gliadyna. Pod kątem nauki gliadyna została obarczona o niekorzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Kiedy wymieszamy mąkę z wodą powstaje lepka konsystencja, coś na podobieństwo kleju. To właśnie dzięki jego zawartości ciasta mogą wyrastać i tworzyć elastyczną konsystencję.

Występowanie w produktach

Prawdę mówiąc istnieje wiele produktów w których znajdziemy „szkodliwy” dla organizmu gluten, a często nawet nie wiemy gdzie się znajduje. Jest on używany w produkcji żywności jako zagęszczacz lub stabilizator i nie zawsze jesteśmy poinformowani o tym, że jego nie wielka ilość jest w danym produkcie.

Co więcej, żywność z natury bez jego zawartości może zostać nim zanieczyszczona. Dlatego, że w produkcji do obu rodzajów żywności jest używany ten sam sprzęt. W taki właśnie sposób może dojść do zanieczyszczenia.

  • Produkty z jego zawartością:
    1. mąka pszenna
    2. zboża pełnoziarniste
    3. otręby pszenne
    4. jęczmień
    5. żyto
    6. pszenżyto
    7. kuskus
    8. orkisz
    9. bułka tarta
    10. kasza manna
    11. krakersy
    12. chleb
    13. makaron
    14. ciasta
    15. ciastka
    16. jęczmień
    17. ocet słodowy
    18. buliony
    19. sos sojowy
    20. niektóre przyprawy
    21. piwo
    22. niektóre wina
    23. frytki smakowe

Szkodliwość

Większość ludzi toleruje gluten bez problemu i nie powoduje on negatywnego wpływu na organizm. Istnieje kilka schorzeń, a mianowicie najbardziej znana celiakia, nadwrażliwość i alergia na pszenicę.

  • Celiakia– na którą choruje około 1% populacji, faktycznie jest sporym problemem i wymaga całkowitej eliminacji.
  • Wrażliwość– nie wymaga całkowitej elimanacji, ale po jego spożyciu morze występować kilka skutków ubocznych.
  • Alergia na pszenicę– nie wymaga jego eliminacji, lecz samej pszenicy. Ponieważ jak sama nazwa mówi, jest to alergia na pszenicę. Mając tego rodzaju problem możemy spożywać inne produkty z jego zawartością, prócz pszenicy.

Głównie te nieprawidłowości wymagają poświecenia uwagi podczas wyboru produktów. Powinna to robić bardzo nieznaczna część ludzi, większość sama sobie wmawia nietolerancję. Tak naprawdę problemy trawienne mogą być spowodowane wieloma niedociągnięciami w diecie, a duża część ludzi wtedy wystawia sobie diagnozę.

Kiedy wybuchła moda na jego eliminację, nagle połowa społeczeństwa zachorowała i mieli wszystkie objawy celiakii. Produkty z oznaczeniem „gluten free” bardzo dobrze się sprzedają, więc wszystko poszło zgodnie z planem. Choroby nie było, a wystarczyło o niej powiedzieć i nagle wszyscy ją mają. Same problemy trawienne nie wskazują na nic, ich przyczyn może być bardzo wiele. Prawdopodobieństwo, że gluten szkodliwie wpływa na Twój organizm jest bardzo małe.

Eliminacja

Według badań jego eliminacja w przypadku osób, które nie mają udowodnionych przeciwskazań jego spożycia, może wywołać skutki uboczne. Unikanie jego spożycia ma swoje korzyści, ale tylko i wyłącznie wtedy, kiedy dana osoba faktycznie cierpi na jego nietolerancję.

Prawdopodobnie nie musisz go eliminować, chyba, że występują u Ciebie naprawdę poważne skutki uboczne zaraz po spożyciu.

  • dyskomfort trawienny
  • problemy z jelitem cienkim
  • biegunka
  • ból głowy
  • zaparcie
  • zmęczenia
  • wysypka
  • depresja
  • wzdęcia

Dyskomfort trawienny, zmęczenie po posiłkowe, wzdęcia, tego rodzaju problemy często są spowodowane innymi czynnikami. Każdy z nas może się z nimi borykać na co dzień, źródeł może być wiele.

Eliminacja tego rodzaju białka wcale nie musi przynieść zauważalnie korzystnego wpływu na nasz organizm. Często pomaga samo zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów, a nie eliminacja produktów z jego zawartością. Jak wiemy obecnie mąka pszenna jest najczęstszym źródłem węglowodanów w diecie, u ludzi nie prowadzących żadnej konkretnej metody żywienia.

Ktoś, kto chce eliminować gluten, w pierwszej kolejności odstawia produkty na bazie mąki pszennej. Wtedy automatycznie ilość spożywanych węglowodanów się zmniejsza, co może przyczyniać się do poprawy samopoczucia. Często na tej właśnie podstawie ludzie wystawiają sobie diagnozę.

To, czy musisz wyeliminować go ze swojej diety, ciężko stwierdzić. Pamiętaj, że dyskomfort trawienny nie jest oznaką celiakii, nie popadajmy w panikę.

  • Produkty bezglutenowe:
    1. ziemniaki
    2. orzechy
    3. owoce
    4. warzywa
    5. rośliny strączkowe
    6. ryż
    7. ryba
    8. chude mięso
    9. kurczak
    10. owoce morza
    11. kukurydza
    12. oleje
    13. nabiał
    14. jajka
    15. gryka
    16. amarant
    17. proso
    18. komosa ryżowa
    19. sorgo
    20. soja

Unikanie tego rodzaju białka może być wyjątkowo trudne, szczególnie jeśli wychodzimy na miasto i chcemy coś zjeść. Oczywiście jest to możliwe, a najczęściej spożywane produkty, które go nie zawierają masz powyżej.

Czy tuczy?

Sam gluten nie tuczy, to czy przybierasz na wadze bądź chudniesz, zależy od aktywności względem dostarczanej energii. Możesz przytyć równie dobrze jedząc tylko chude mięso i warzywa. Z tym, że byłoby ciężko przekroczyć zapotrzebowanie kaloryczne, dlatego takie jedzenie, jest powszechnie uznawane za nie tuczące.

Jako, że znajduje się w produktach węglowodanowych, a ich nadmiar wpływa na organizm niekorzystanie powodując tycie. Więc niektórzy eliminując go, być może zmniejszą spożycie węglowodanów co sprawi, że im to pomoże i stwierdzenie będzie jedno. Nie, nie tuczy, to czy tyjesz lub chudniesz zależy od diety ogółem i aktywności.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz