7 sposobów na zwalczanie wysokiego poziomu cholesterolu

Zbyt wysoki cholesterol jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia i zdecydowanie powinniśmy podjąć odpowiednie kroki w celu obniżenia jego poziomu. Norma wynosi do 200mg/dl 5,2mmol/l (całkowitego).

W tym celu możemy podjąć kilka ważnych kroków, które zdecydowanie przyniosą oczekiwane efekty. Najbardziej pomocne będą zmiany w naszym żywieniu, ale jeśli głównym powodem jego nadwyżki jest nadwaga lub otyłość, to w takim wypadku aktywność będzie równie istotna.

Według badań dieta, która ma skutecznie obniżać jego poziom, powinna być bogata w warzywa owoce, ryby, ziarna, orzechy, błonnik oraz ograniczenie tłuszczy nasyconych i trans.

  1. Schudnij. Co się okazuje, utrata zbędnych kilogramów ma ogromne znaczenie. Jeżeli przenosisz zbyt duże ilości tkanki tłuszczowej, to będzie pierwszy krok, który musisz zrobić. Wiele badań potwierdza tę tezę, na przykład badanie opublikowane przez The American Journal of Clinical Nutrition (tom 94, wydanie 5, strony 1189–1195). Zbadano w nim wpływ 2-letniej diety odchudzającej na metabolizm cholesterolu u otyłych mężczyzn, po czym zaobserwowano znaczne efekty.
  2. Spożywaj zdrowe tłuszcze, chodzi o tłuszcz jednonienasycony. Często zalecane są diety niskotłuszczowe. Niestety całkowita eliminacja tego makroskładnika z diety przynosi gorsze rezultaty, niż dieta bogata w zdrowe wersje tłuszczy. Ponieważ jedząc tłuszcze jednonienasycone zabezpieczasz przed spadkiem HDL. Spadek całkowitego cholesterolu nie koniecznie oznacza, że nasze działania są skuteczne, ponieważ w jego skład wchodzi dobra (HDL) i zła (LDL) wersja. Utrzymanie poziomu HDL i obniżanie LDL jest działaniem znacznie bardziej pożądanym.
  3. Unikaj tłuszczy trans. Według badań tłuszcze trans obniżają HDL i podnoszą LDL. Tłuszcze trans powstają w procesie zwanym uwodornieniem, ma to na celu przedłużenie daty ważności produktu oraz nadanie odpowiedniej konsystencji. Czytając etykiety na produktach i szukając informacji o częściowym uwodornieniu, możesz ograniczyć ich spożycie.
  4. Spożywaj błonnik. W innym badaniu (strony 1239–1247, tom 105, wydanie 5) potwierdzono, że odpowiednie spożycie błonnika ma wpływ na zbijanie wysokiego poziomu cholesterolu. Nie ma to jednak znaczenia w przypadku osoby, która już wcześniej dostarczała odpowiednie jego ilości. Normą jest 25g dla kobiety i 35g dla mężczyzn. Błonnik najprościej dostarczać z warzyw i owoców ale tych, które nie dostarczają zbyt dużej ilości cukru.
  5. Trenuj. Najlepiej niech to będzie aktywność, którą lubisz wykonywać. Ważny jest wzmożony wysiłek przez określony czas (około 40min dziennie), a nie sama forma aktywności. Trenując to, co lubisz, dajesz sobie większe szanse na regularne powtarzanie tej czynności. Zauważ, że często lekarze zalecają bieganie lub jazdę na rowerze, to są naprawdę korzystne dla zdrowia aktywności ale wszyscy jesteśmy różni i mamy inne upodobania. Lepiej będzie jeśli wybierzesz coś, co będzie nie tylko pomagać ale również dostarczy poczucia przyjemności.
  6. Nie nadużywaj alkoholu. Alkohol stosowany z umiarem może być nawet korzystny dla zdrowia, ale są to dawki nie przekraczające jednej lampki wina. Jednak w przypadku nadużycia, alkohol może być jedną z przyczyn wzrostu LDL.
  7. Nie pal papierosów. Sama nikotyna zawarta w papierosach nie powoduje wzrostu cholesterolu, ale smoła tytoniowa, która zaburza homeostazę komórkową. Wystarczy przestać palić papierosy, aby odwrócić efekty uboczne.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz