6 sposobów na poprawę trawienia

Trawienie jest procesem zachodzącym w układzie pokarmowym człowieka. Gdzie białka, węglowodany i tłuszcze zostają rozkładane na mniejsze cząsteczki. Bywa tak, że mamy różnego rodzaju problemy z nim związane.

Chociażby zaparcia, biegunka, nudności, zgaga, rozstrój żołądka. Jeżeli tego rodzaju problemy występują rzadko, być może nie mamy o co się martwić. Lecz w sytuacji, kiedy zdarza się to zbyt często, ma to negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Badania mówią o pozytywnym działaniu roślin gorzkich, aromatycznych i ostrych. Najpopularniejsze z nich to imbir, mięta pieprzowa, koper włoski, anyż, owoce cytrusowe, mniszek lekarski, melisa, karczoch i rumianek.

  1. Jedz więcej błonnika. Prawidłowe spożycie błonnika pomaga poprawić funkcjonowanie trawienia. Mimo wszystko wiele ludzi o tym zapomina lub nie przykłada do tego szczególnej wagi. Najczęściej w sytuacji, kiedy dana osoba mocno ogranicza spożycie kalorii i nie jada pieczywa, ziemniaków, ryżu, ogólnie węglowodanów. Wtedy występują największe niedobory. Zjedzenie kilku warzyw nie pozwoli Ci dostarczyć odpowiedniej ilości błonnika. Dla przykładu w jednym pomidorze znajdziesz około 1,5g błonnika. Gdzie norma dla kobiety wynosi od 20 do 25, a dla mężczyzny od 25 do 35. Na 1000 spożywanych kilokalorii powinniśmy dostarczać 10g błonnika. Dlatego zobacz jak łatwo o jego niedobór. Zalecam pobranie sobie aplikacji na telefon, dzięki której będziemy mogli kontrolować jego spożycie. Użyjemy jej kilkakrotnie, a następnie utrwali nam się w głowie, gdzie mniej więcej znajdują się spore ilości błonnika.
  2. Pij wodę jak najczęściej. Jeśli spożywasz za mało płynów mogą towarzyszyć temu zaparcia, co powoduje problemy trawienne. To kolejna rzecz w dbaniu o układ pokarmowy, gdzie często występują niedociągnięcia. Każdy z nas spożywa płyny ponieważ musi i kieruje się uczuciem pragnienia. Okazuje się, że odczuwając pragnienie już jesteśmy odwodnieni w około 2 procentach. No i właśnie to jest błąd, często pijemy dopiero wtedy kiedy odczuwamy chęć spożycia wody. Jest już troszeczkę za późno, ponieważ to już lekkie odwodnienie, które w niewielkim stopniu niekorzystnie wpływa na nasz organizm. Jak temu zaradzić? Staraj się spożywać wodę częściej, a nawet wtedy, kiedy nie masz na nią ochoty. Pij ją często, ale w niewielkich ilościach. Nie będziemy tutaj wyliczać zapotrzebowania. W rzeczywistości dla przeciętnej osoby nie ma to większego znaczenia. W sporcie owszem, ma to ogromne znaczenie.
  3. Panuj nad stresem. Udowodniono, że jelita i mózg są ściśle powiązane ze sobą. W sytuacji nadmiernego stresu mogą ucierpieć powodując problemy trawienne. W czasie, kiedy jesteś podatny na stres wzrasta poziom hormonów takich jak kortyzol, noradrenalina, adrenalina. Zarządzają one wtedy energią i przepływem krwi, aby pomóc Ci w walce z napotkanym niebezpieczeństwem. W sytuacjach stresowych do układu pokarmowego dopływa mniej krwi. Sam chwilowy stres nie jest niebezpieczny, ponieważ poziom hormonów regulujących przepływ krwi szybko wraca do normy. Za to niebezpieczny jest ciągły stres i bardzo dużo ludzi jest podatna na ten rodzaj stresu. Najprościej go określić jako tłumienie w sobie złości. Coś w Twoim życiu jest nie tak i to sprawia, że nie potrafisz odczuwać zadowolenia. Ten rodzaj stresu jest niebezpieczny. Ponieważ poziom hormonów stresu utrzymuje się na wysokim poziomie zbyt długo, wprowadzając niekorzystne zmiany w organizmie.
  4. Dokładnie przeżuwaj jedzenie. Im lepiej przeżuwasz pokarm tym mniej pracy ma do wykonania Twój żołądek. Często szybkie jedzenie i nie dokładne przeżuwanie, jest powodem wytwarzania się gazów. Żołądek ma więcej pracy, co powoduje wytwarzanie większej ilości gazów. Dokładne przeżuwanie zapewnia również odpowiednią ilość śliny.
  5. Zwracaj uwagę na to co jesz. Każdy pokarm ma inny czas trawienia. Niektóre potrzebują nawet kilku godzin, a inne dosłownie kilkanaście minut. Odpowiednio zarządzając produktami w swojej diecie, możesz na to wpływać. Smażone posiłki zdecydowanie sprawiają problem i z pewnością nie raz to odczułeś/aś. Duża ilość sera na przykład w pizzy, może przetwarzać się wiele godzin. Co oczywiście spowoduje uczucie ciężkości, senności, braku energii. Wysoko przetworzone węglowodany, również powodują problemy. Tłuszcze trans powstałe podczas smażenia, mogą powodować choroby zapalne jelit. Na ogół im dalej jakiemuś produktowi do naturalności, tym większe problemy może spowodować. Dlatego warto spożywać produkty naturalnego pochodzenia, a zamiast smażenia wybrać gotowanie.
  6. Ruszaj się po jedzeniu. Udowodniono, że regularna aktywność pomaga poprawić trawienie. Wystarczyło 30 minut dziennie jazdy na rowerze bądź szybkiego marszu, aby zaobserwować korzystne efekty dla układu pokarmowego. Może to być spowodowane tym, że w czasie ruchu pomagasz jedzeniu w przemieszczaniu się po układzie pokarmowym. Oczywiście aktywność ma o wiele więcej zalet, więc powinna być częścią dnia każdego człowieka. Dzięki temu możemy czuć się bardziej komfortowo.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz