Jogurt typu greckiego (skład, korzyści)

Jogurt typu greckiego, między innymi zawiera duże ilości zdrowego tłuszczu, probiotyki, spore ilości wapnia oraz białka, a to wszystko przy niskiej zawartości cukrów.

Powstaje poprzez fermentację mleka żywymi kulturami bakterii. Głównie ze względu na te właśnie kultury bakterii dostarcza nam wyjątkowych właściwości odżywczych.

Często producenci podrabiają zwykły jogurt poprzez zagęszczanie i sprzedają jako „typu greckiego”. Przy zakupie warto zwracać uwagę na zawartość tłuszczy, ponieważ wersja odtłuszczona nie jest już dla nas tak korzystna, jak w przypadku tej z zawartością tłuszczu 10g.

Jeżeli po wypiciu mleka masz problemy trawienne, zawsze możesz spróbować pełnotłustego jogurtu greckiego. Ma podobne wartości odżywcze, a tym samym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych dolegliwości. Dowiedz się, co zawiera oraz jakich właściwości odżywczych dostarcza.

SkładnikZawartość w 100gZalecane dzienne spożycie %
Kilokalorie110kcal5%
Białko3,5g10%
Tłuszcz10g12%
Węglowodany
w tym cukry
4g
4
1%
Błonnik00%
Cholesterol13mg4%
Sód35mg1%
Wapń100mg8%
Żelazo00%
Potas140mg3%
Magnez11mg3%
Cynk0,5mg5%
Selen9,7ug18%
Witamina b120,8ug30%
Witamina b20,3mg21%
Witamina b50,3mg7%
  1. Wzmacnia mięśnie i kości. Białko jest bardzo istotnym elementem budulcowym w naszym organizmie, przede wszystkim mięśni i kości. Każdego dnia jesteśmy poddawani jakiejś aktywności, dlatego warto wzmacniać mięśnie oraz kości spożywając odpowiednie ilości białka. Zjadając jeden jogurt grecki możesz dostarczyć nawet do 20g białka, co prawda nie jest tak bogate w ważne aminokwasy jak białko z mięsa, ale mimo wszystko białko zawarte w tym produkcie jest wysokiej jakości. Białko nie tylko jest budulcem mięśni czy kości, tak naprawdę jest podstawą do tego aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować.
  2. Reguluje pracę żołądka poprzez zawartość zdrowych bakterii (probiotyków). Są to cenne wartości odżywcze dla funkcjonowania naszego układu odpornościowego i prawidłowej pracy żołądka. Wykazano również, że zdrowe bakterie mają wiele wspólnego z korzystnym wpływem na funkcjonowanie naszego mózgu. W organizmie człowieka bardzo istotna jest równowaga bakterii, czyli powinniśmy dostarczać tych dobrych bakterii, aby zwalczały złe. Nadmierna ilość złych bakterii może mieć niezdrowy wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, szczególnie obniżając odporność. Dlatego spożywając go możemy dostarczyć wartości odżywczych, które przyczynią się do poprawy układu odpornościowego.
  3. Daje wiele witamin i minerałów. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na zawartość wapnia w jogurcie typu greckiego, jest stosunkowo wysoka w porównaniu do na przykład mleka. O wiele lepiej sprawdzi się jako źródło wapnia, niż mleko. Dla dzieci jak i dorosłych prawidłowa ilość wapnia jest bardzo istotna, ponieważ organizm sam go nie wytwarza. Dorośli z niedoborem wapnia narażeni są na osteoporozę, a dzieci mogą rosnąc nieco inaczej i oczywiście występuje większe prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji podczas jakiejkolwiek aktywności. Zawiera również spore ilości witaminy B12. Co prawda na jej niedobór jesteśmy narażeni w sytuacji, kiedy nie spożywamy mięsa, więc większość ludzi raczej dostarcza wystarczająco tej witaminy. Warto również zwrócić uwagę na znaczną zawartość potasu i jodu.
  4. Może służyć jako posiłek potreningowy. Wiele osób spożywa go z owocami zaraz po treningu jako posiłek, który ma dostarczyć pełnego białka oraz szybko przyswajalnych węglowodanów. Niektórzy twierdzą, że jest złym posiłkiem po treningowym z powodu zawartości tłuszczu. Tłuszcz spożywany po treningu rzekomo ma upośledzać wchłanianie białka oraz węglowodanów i powodować inne problemy trawienne. W zasadzie jest to dość kontrowersyjny temat i działanie posiłków z dużą zawartością tłuszczów jest nam nie do końca znane.

Udowodniono, że w połączeniu z owocami ma silny wpływ na zapobieganie chorobom dieto zależnym, a szczególnie cukrzycy typu 2. Obie grupy żywności są bogate w składniki odżywcze, co sprawia, że w połączeniu działają znacznie lepiej. Taką kombinację, jak najbardziej warto spożywać regularnie w celu dbania o swoje zdrowie.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz