5 korzyści i wad picia mleka

Na chwilę obecną picie mleka jest tematem kontrowersji. Jedni twierdzą, że jest zdrowe i dostarcza wielu korzystnych witamin i minerałów. Inni natomiast są przekonani, że szkodzi. Słuchając obu stron, w końcu nie wiemy po której leży prawda. W tym artykule znajdziesz zalety oraz wady jego spożycia. Co następnie pozwoli Ci stwierdzić, czy warto je dodać do swojego jadłospisu.

Jedno z badań obala mit związany z utartą zdrowia za pośrednictwem jego spożywania i produktów pochodnych. Coraz częściej możemy spotkać się z stwierdzeniem, że nie ma żadnych korzyści, co mija się z prawdą.

Skład

Szklanka mleka
SkładnikIlość w 100gZDS
Kalorie613%
Białko3,26%
Tłuszcz
nasycony
3,3g
1,9
4%
Węglowodany4,82%
Cholesterol10mg3%
Błonnik00
Sód40mg2%
Wapń113mg9%
Potas130mg3%
Magnez10mg2%
Cynk0,4mg3%
Witamina A46ug5%
Witamina b120,5ug19%
Witamina D1,3ug7%
Fosfor84mg7%
Selen3,7ug7%
Witamina b20,2mg13%
Witamina B50,4mg7%
AminokwasyPełny skład13%

Korzyści

  1. Zawiera dużo witamin i minerałów. Nie bez powodu mleko jest jedynym pożywieniem noworodka, które ma dostarczyć wszystkich potrzebnych składników do wzrostu i zdrowia. Pijąc je dostarczasz składniki odżywcze których często brakuje w naszym żywieniu, a potrzebne są do utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wiele ludzi cierpi na niedobór witamin i minerałów, szczególnie witamina D jest zaniedbywana i wapń, dlatego warto pić je regularnie, tym samym zapobiegać niedoborom.
  2. Dostarcza pełnego białka. Zawiera 8g białka na jedną szklankę co jest dość sporą ilością. Dzienne zapotrzebowanie na białko wynosi około 1,6g na kg masy ciała, a w przypadku osoby poddanej dużej aktywności fizycznej jest to 2,0g na kg masy ciała. Dlatego warto je pić w celu dostarczenia niezbędnej ilości białka jako, że jest produktem którym łatwo dostarczyć znaczną część normy. Posiada pełne białko co oznacza, że zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Niezbędne ponieważ tych aminokwasów organizm nie może wytwarzać sam, białko niepełne występuje w produktach pochodzenia roślinnego. Białko pełni rolę budulcową w organizmie i jest niezbędne do prawidłowego wzrostu i utrzymania zdrowia.
  3. Wzmacnia kości. Jak już wiemy mleko zawiera spore ilości wapnia ale również innych witamin i minerałów potrzebnych do budowy mocnych kości. Także witamin, które wspierają przyswajanie wapnia przez organizm. Dlatego bez wątpienia warto je pić, żeby wzmacniać nasze kości i zęby. Bardzo dużo ludzi, którzy pomijają je z różnych powodów cierpi na niedobór wielu witamin i minerałów wzmacniających kości. Regularne spożycie choćby 2 szklanki dziennie, morze korzystnie wpływać na zdrowie naszych kości, co jest ogromną zaletą.
  4. Pomaga w odchudzaniu. Istnieje wiele produktów, które przyczyniają się do odchudzania i utrzymania prawidłowej masy ciała. Mleko można zaliczyć do tej grupy produktów i wiele badań potwierdza, że ludzie je spożywający częściej utrzymywali zdrową ilość tkanki tłuszczowej. Przyczynia się do tego spora zawartość białka dlatego, że białko spożywane w górnej granicy normy może przyspieszać metabolizm. Sprzężony kwas linolowy w nim zawarty pomaga w utrzymaniu odpowiedniej ilości tkanki tłuszczowej. Wapń również w jakimś stopniu przyczynia się do utrzymania prawidłowej wagi. Dodatkowo nie zawiera ono sporej ilości cukru, dostarcza wszystkich witamin i minerałów do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szklanka mleka może być dobrym sposobem na zaspokojenie głodu, nie dostarczymy dużej ilości kalorii, a w zamian dostarczymy wiele składników odżywczych korzystnych dla zdrowia i istotnych w trakcie odchudzania. Twój poziom tkanki tłuszczowej równa się, Twoje zdrowie, a im więcej przenosisz tkanki tłuszczowej tym gorzej. Oczywiście nie można też mieć jej za mało.
  5. Jest dobre po treningu. Ze względu na zawartość sporej ilości pełnego białka i innych ważnych elementów w diecie sportowca, spożywane zaraz po treningu może korzystnie wpłynąć na regenerację mięśni. Dostarczyć ważnych składników do budowy silnych mięśni, kości i stawów. Może być dobrym sposobem na uzupełnienie płynów po treningu.

Wady

  1. Zawartość laktozy. Większość z nas z wiekiem traci zdolność trawienia cukru mlecznego (laktozy), a jest to spowodowane niską produkcją enzymu laktazy. Mleko zawiera bardzo dużo tego rodzaju cukrów, dlatego wiele osób może czuć dyskomfort trawienny zaraz po jego spożyciu, co może źle wpływać na zdrowie. Istnieje wiele produktów z niską zawartością laktozy, choćby jogurt grecki, a w składzie ma praktycznie to samo. Spożywanie takich produktów o niskiej zawartości laktozy, może wspomóc trawienie tego rodzaju cukru. Kolejną metodą na zwalczanie problemów trawiennych spowodowanych spożyciem laktozy jest kupienie laktazy w postaci tabletek i zjedzenie ich przed posiłkiem zawierającym laktozę.
  2. Może powodować wypryski (trądzik). Spożywając mleko zwiększasz poziom insulinopodobnego czynnika (IGF-1), który ma wpływ na pojawianie się trądziku. Trądzik charakteryzuje się pojawianiem wyprysków najczęściej na twarzy, plecach i klatce piersiowej. Jest to bardzo nieprzyjemne dla osoby mającej problem z tą chorobą skóry. Dlatego ograniczenie spożycia produktów mlecznych może być w niewielkim stopniu pomocne. Trądzik również może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie, może przyczyniać się do zwiększonego poziomu stresu, a stres z kolei na wszystko inne.
  3. Niektórzy mają alergie. Kilka procent ludzi może mieć alergię, w takiej sytuacji jego spożycie jest niemożliwe jeśli chcemy zadbać o nasze zdrowie. Problemy związane z alergią na tego rodzaju produkty to problemy z wypróżnianiem, problemy skórne, biegunka, zaparcia, problemy z oddychaniem, kolka. Problemy te głównie mają dzieci ale u dorosłych również może rozwinąć się alergia.
  4. Sklepowe jest przetworzone w celu zwiększenia bezpieczeństwa i trwałości produktu. Podczas podgrzewania do wysokiej temperatury zabijane są niebezpieczne dla zdrowia bakterie ale również te korzystne. Jeśli chodzi o skład witamin, nie ulega on dużej zmianie ale z pewnością przetworzone ma gorszy skład witamin i minerałów od surowego.
  5. Surowe może być niebezpieczne. Surowe jest niby zdrowe, pełne dobrych bakterii, witamin i minerałów. Zdrowie krowy ma jednak wpływ na jego zawartość, również podczas dojenia może dojść do skażenia. Ludzie z dobrym układem odpornościowym radzą sobie ze złymi dla zdrowia bakteriami ale w przypadku osoby o słabej odporności, może dojść do poważnych problemów.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz