5 sposobów na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu

Żeby zrozumieć jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, na początek zacznijmy od wyjaśnienia sobie, co jest przyczyną problemu. No więc u zdrowej osoby gdzie nerki, wątroba, przysadka mózgowa i serce funkcjonują normalnie, nie może dojść do dużej retencji.

To znaczy jest taka możliwość, ale żeby przekroczyć zdolność zdrowych nerek do jej wydalania, trzeba byłoby wypijać 6L płynów dziennie. Przeciętny „Kowalski” wypija około jedną butelkę dziennie, a nawet mniej. Co wcale nie jest dobre, warto podkreślić. Więc u takiej osoby, nie możemy mówić o zbyt dużym spożyciu płynów. Sportowcy wyczynowi są na to bardziej narażeni, ale nie przeciętna osoba.

Jeżeli wypijasz małe ilości płynów, a mimo to pojawia się retencja wody, prawdopodobnie problem tkwi w nieprawidłowym funkcjonowaniu nerek lub innego z narządów. Ten problem najczęściej objawia się obrzękiem dłoni, stóp, kostek i nóg.

  1. Ogranicz spożycie soli. Najczęściej proponowane zmiany w żywieniu w celu pozbycia się nadmiaru wody z organizmu, to właśnie zmniejszenie spożycia soli. Co się okazuje, tego rodzaju metody bywają skuteczne. Ponieważ sód jest w stanie powodować jej retencję. Sól zawiera sód, więc stąd ograniczenie soli. Jak ograniczyć spożycie soli, czyli sodu? Przede wszystkim zastosowanie zdrowej diety i odstawienie produktów przetworzonych, to właśnie w tego rodzaju produktach jest najwięcej sodu. Jakie są normy spożycia sodu? Dziennie zapotrzebowanie wynosi 1500mg. W rzeczywistości spożywamy 3 razy więcej sodu. Na utratę sodu z organizmu wpływa wiele czynników, między innymi, wydalanie płynów. Im częściej wydalamy mocz, tym więcej tracimy sodu. Więc, ta norma nie dotyczy wszystkich ludzi.
  2. Spożywaj więcej magnezu. Ten minerał jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania, a mimo to najczęściej zaniedbywany. W jednym z badań potwierdzono zmniejszenie jej retencji u kobiet, w okresie napięcia przedmiesiączkowego dzięki spożyciu magnezu. Gdzie jest najwięcej magnezu? Duże dawki magnezu zawarte są w suplementach diety. A jeśli chodzi o naturalne produkty, to możemy go znaleźć w gorzkiej czekoladzie, warzywach liściastych, orzechach i produktach pełnoziarnistych.
  3. Ogranicz spożycie cukrów. Jaki wpływ ma spożycie cukrów na nadmiar wody w organizmie? Otóż cukier, szczególnie ten z wysokim IG, czyli cechujący się dużym skokiem glukozy (cukru), w ciągu 2 godzin. Powoduje spory wyrzut insuliny. Następnie insulina, która ma za zadanie rozprowadzać cukier. Powoduje, że zostaje zatrzymane więcej sodu w nerkach. Tak jak wspominaliśmy, sód może powodować retencję wody. Takimi produktami z wysokim IG są na przykład mąka pszenna, białe pieczywo, typowo słodkie produkty i słodzone napoje.
  4. Dostarczaj więcej potasu. Potas może zwiększyć częstotliwość oddawania moczu. Dzięki temu ma pomagać zmniejszyć retencję. W jakimś stopniu wpływa również na wydalanie sodu, więc jeżeli jest go za dużo, to także w ten sposób może pomóc. Najwięcej potasu znajdziesz w pomidorach, awokado i bananach.
  5. Inne ważne informacje. Gromadzenie się nadmiaru wody w organizmie może być spowodowane również problemem hormonalnym, na przykład dużą ilością estrogenów. Więc nie zawsze powyższe sposoby mogą być skuteczne. W sytuacji kiedy mamy problem z dużą retencją, należy udać się do lekarza, aby stwierdził konkretną przyczynę. Picie większej ilości płynów paradoksalnie może również być skuteczne. Nieprawidłowe ciśnienie krwi, także może prowadzić do retencji. Wprowadzenie zdrowej i zbilansowanej diety może pomóc, ale najskuteczniejszą metodą jest znalezienie źródła problemu, dlatego udaj się do lekarza.

Co mówią badania? Jedne z nich potwierdzają, że zbyt duże spożycie soli wiąże się z zwiększoną retencją. Kolejne mówi o zatrzymaniu sodu i wody w organizmie poprzez nieprawidłowe funkcjonowanie nerek.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz