7 przyczyn nadwagi i otyłości

Do najczęstszej przyczyny nadwagi i otyłości zaliczamy nieodpowiednią dietę oraz brak aktywności, ale na tym się nie kończy. Jednak różnimy się genetycznie co oznacza, że niektórzy mogą łatwiej nabierać kilogramów, niż inni.

Mimo, że życie bywa okrutne wobec niektórych osób i obdarzyło tendencją do tycia, to nie znaczy, że tak ma zostać. Wiele z tych osób poddaje się nie szukając źródła problemu, a jeszcze większa część nie potrafi zrezygnować ze złych nawyków.

Z tym można wygrać, trzeba po prostu chcieć. A ten artykuł może w pewnym stopniu pomóc, pomagając Ci zrozumieć główne powody nabierania niechcianych kilogramów.

Istnieją badania w których naukowcy mocniej przyglądali się genetyce i otyłości. Znaleziono kilka genów, które mogą sprzyjać wzrostowi wagi. Mimo wszystko nie ma wystarczającej ilości badań, aby jednoznacznie stwierdzić, że genetyka w dużej mierze sprzyja niekontrolowanym wzrostom wagi.

  1. Genetyka. Jeżeli Twoi rodzice mieli skłonność do nabierania kilogramów, prawdopodobnie będziesz również mieć problem. Jeśli czynniki sprzyjające tyciu mają podłoże genetyczne, po prostu musisz bardziej kontrolować dietę i aktywność, niż Ci którzy tego problemu nie mają. Regularne ćwiczenia i dieta mają wpływ na ekspresję genów w tkance tłuszczowej. Czyli nawet jeśli jesteś osobą, której genetyka sprzyja przybieraniu na wadze, możesz to zmienić. Już po pół roku regularnej aktywności i zdrowszej diety, wprowadzisz ogromne zmiany w aktywności genów, które są czynnikami otyłości i cukrzycy typu 2.
  2. Niska aktywność. Niska aktywność to najczęstsza przyczyna nadwagi i otyłości. Świat jest coraz bardziej zautomatyzowany co powoduje, że nasza aktywność w ciągu dnia jest niższa, niż kiedyś. Gdybyśmy się cofnęli kilkadziesiąt lat wstecz, to wtedy nie było aż tak dużych problemów z kontrolą masy ciała. Ludzie musieli się więcej ruszać każdego dnia, co powodowało, że sama praca wymuszała większą aktywność niż teraz. Aktualnie mamy czas kiedy wszystko jest o wiele prostsze. Mówiąc prostsze mam na myśli nie wymagające od nas szczególnego wysiłku. Ludzie przyzwyczajają się do komfortu i coraz ciężej przychudzi coś, co wymaga aktywności.
  3. Przetworzone jedzenie. Przetworzona żywność to kolejna przyczyna nadwagi i otyłości, a w obecnych czasach mamy coraz bardziej przetworzone jedzenie. Światem rządzi pieniądz i ludzie zrobią dla niego wszystko. Usuwanie istotnych składników z żywności wiąże się z przedłużeniem ważności produktu, co daje pieniądz, jest to logiczne. Przyspieszanie wzrostu warzyw i owoców zmniejsza ilość składników odżywczych w produkcie. Dla nas gorzej, a dla producenta lepiej ponieważ więcej zarobi. Produkty dobre dla mózgu ale złe pod względem wartości odżywczych, często powodują niekontrolowane tycie. Ponieważ ich wybór wiąże się z uczuciem przyjemności, skokiem dopaminy (hormonu szczęścia) i z czasem chcemy ich coraz więcej, a naturalne produkty przestają nam smakować. Niestety ich zawartość jest uboga w składniki odżywcze, których potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania. Tego rodzaju żywienie jest przyczyną nabierania niechcianych kilogramów dlatego, że nasze organizmy nie są w stanie funkcjonować w pełni prawidłowo bez zapewnionych odpowiednich ilości składników odżywczych. A przede wszystkim w taki sposób łatwo zjadać ponad zapotrzebowanie.
  4. Nadmierna ilość cukru. Można go nazwać cichym zabójcą, początkowo smaczny i chętnie zjadany każdego dnia. Po kilku latach okazuje się, że jest przyczyną nadwagi i otyłości, a następnie uszkodzeniem zdrowia fizycznego jak i psychicznego. Ostatecznie skraca życie. Nie jest powiedziane, że nie możemy go spożywać ale zdecydowanie powinniśmy to robić z głową. Cukier aktualnie znajduje się w większości produktach na półkach sklepowych. Jego nadmierne spożycie sprzyja tyciu, a nabierane kilogramy z czasem wpływają na nasze zdrowie. Sam cukier jako dodatek do kawy czy herbaty jest dla nas energią, bez jakichkolwiek składników odżywczych (puste kalorie), dodatkowo łatwo go przedawkować. Cukier w produktach jest dodatkiem smakowym więc dostarczamy czegoś więcej, niż pustych kalorii, zależnie od produktu. Dlatego warto wybierać produkty zawierające dużą ilość składników odżywczych, w stosunku do niskiej zawartości cukru. Cukier zawarty w owocach również może być problematyczny. Wiele ludzi powie „ale to jest naturalny cukier”, to ma niewielkie znaczenie dla poziomu glukozy we krwi. Różnica jest taka, że owoc dostarcza przeciwutleniaczy oraz wielu witamin i minerałów wraz z cukrem.
  5. Insulina. Insulina zarządza cukrem i reguluje magazynowanie energii. Jeżeli przestanie funkcjonować prawidłowo zaczynają się problemy z insulinoopornością, cukrzycą typu 2, nadwagą i otyłością. Mało kiedy mamy do czynienia z wrodzoną wadą, częściej jest to wina niedbalstwa i nadmiernego spożycia cukru. Naprawa funkcjonowania insuliny opiera się głównie na ograniczeniu spożywanych węglowodanów.
  6. Leptyna. Poziom leptyny odpowiada za odczucie głodu, a jej ilość może wzrastać wraz ze zwiększającym się poziomem tkanki tłuszczowej. U zdrowej osoby leptyna informuje o wystarczającej ilości zapasów, nie czujemy się głodni. W przypadku osoby otyłej możemy odczuwać głód mimo nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Wysoki poziom leptyny może powodować tycie , ponieważ mimo narastających kilogramów wciąż odczuwamy głód.
  7. Brak wiedzy. Brak wiedzy na temat żywienia jest częstą przyczyną nadwagi. Dlatego że nieświadomie sięgamy po nieodpowiednie produkty. W zaistniałej sytuacji panujących obecnie czasów łatwo zostać oszukanym przez „agresywny marketing”. Każdy z nas powinien poświęcić trochę czasu na zdobycie podstawowej wiedzy w temacie żywienia, tym samym ograniczyć ryzyko.
Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz