5 powodów dlaczego warto stosować krótką drzemkę w ciągu dnia

Krótka drzemka w dzień jest stosowana w celach regeneracyjnych. Ma swoje udowodnione korzyści dla poprawy nastroju, koncentracji i skupienia. Google jest jedną z wielu firm, które dają swoim pracownikom możliwość jej stosowania w czasie pracy, przeznaczając do tego specjalne pomieszczenie. Jeśli tak potężna korporacja docenia jej siłę dając pracownikom takie możliwości, to prawdopodobnie musi być skuteczna w celach regeneracyjnych.

Te badania potwierdzają jej korzyści i szczegółowo opisują wpływ na zdrowie. Pamiętać należy jednak, że istotny jest czas drzemania, doświadczenie, wiek i pora dnia. Nie stosując się do wytycznych, tego rodzaju metody mogą przynieść skutki uboczne.

Zalety krótkiego snu

  1. Przywraca wydajność. Jedna popołudniowa drzemka nie trwająca dłużej niż 15 minut, jest w stanie w dużym stopniu poprawić czujność i wydajność. Nawet jeśli nie mamy ciężkiej pracy, a przychodzi godzina popołudniowa i zaczynamy odczuwać zmęczenie, nasza energia spada, wtedy przede wszystkim tracimy czujność i koncentracje. W jednym z badań wzięło udział 31 mężczyzn w 3 dniowym badaniu laboratoryjnym i badano wpływ dziesięcio oraz trzydziesto minutowego snu w ciągu dnia. Udowodniono, że 10 minutowy krótki sen jest w stanie przywrócić w dużym stopniu wydajność pracy organizmu, bez złego wpływu na główny sen w nocy. Czujność i koncentracja jest szczególnie ważna dla kierowców.
  2. Poprawia nastrój. W jednym z badań uczestnicy byli podzieleni na tych, którzy stosowali tę metodę i tych nie stosujących. Okazało się, że ludzie którzy jej nie stosowali w ciągu dnia, zgłaszali zwiększoną tolerancję na frustrację. Więc jej zastosowanie zdecydowanie może poprawić nastrój. Jeżeli nie wierzysz, sprawdź sam, to Cię nic nie kosztuje.
  3. Pomaga w pracy. Ludzie biznesu, którzy poświęcają każdą wolną godzinę swojej pracy, stosują tego rodzaju metody od dawna. W sytuacji kiedy Twoja praca opiera się na czymś ważnym i musisz być w pełni skoncentrowanym, to krótki sen zdaje egzamin perfekcyjnie. Każdego z nas dopada popołudniowe zmęczenie i spadek wydajności względem porannej energii do działania. Takie firmy jak google od dawna mają dla swoich pracowników specjalne miejsca gdzie można zrobić sobie 10 minutową drzemkę, aby szybko przywrócić energię. Oczywiście ta metoda jest stosowana w bardziej rozwiniętych przedsiębiorstwach, w wielu miejscach pracy nie jest to koniecznością.
  4. Może pomóc w nauce. Wracasz ze szkoły zmęczony/a i nie masz ochoty na nic, a musisz się uczyć do jutrzejszej kartkówki? Zastosuj krótki sen, a dzięki niemu będziesz łatwiej przyswajać informacje i zwiększysz koncentrację. To w dużym stopniu pomoże Ci w nauce.
  5. Pomaga w walce ze stresem. Jeżeli jej stosowanie nie zaburza Twojego snu w nocy (głównego snu), nie ma to złego wpływu na zdrowie, wręcz może nieco pomóc w ograniczeniu stresu. A stres jak wiemy jest naszym odwiecznym wrogiem, który ma bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie. Lecz w sytuacji kiedy stosujesz drzemkę w nieodpowiednim czasie, bądź trwa zbyt długo, to wtedy możesz spodziewać się skutków ubocznych.

Zastosowanie

Zdaję sobie z tego sprawę, że większość ludzi nie ma możliwości zrobić krótkiej drzemki w godzinach od 13-15 ponieważ pracuje. Ale na przykład pracując na drugie zmiany możemy stosować ją przed wyjściem do pracy.

Jeżeli pracujemy na pierwsze zmiany zawsze możemy spróbować zaraz po pracy, aby przywrócić sobie energię i odpowiednio wykorzystać dany nam wolny czas.

Jeśli chodzi o nocne zmiany jest to sytuacja nieco bardziej skomplikowana, ponieważ ludzie stosują różnego rodzaju metody. Jedni idą spać po pracy, inni przed pracą. Musimy sami zdecydować o której godzinie potrzebujemy przywrócenia energii.

Ważne, aby nie stosować jej kiedy zbliża się nasz główny sen. Wtedy może to źle wpłynąć na jego jakość, utrudniając nam zasypianie. Najlepiej zastosować ją gdzieś w środku naszego funkcjonowania. Czyli pracujemy około 8 godzin, drzemka i znów pracujemy około 8 godzin.

  • Ile powinna trwać? Oczywiście nie możemy sobie pozwolić na zbyt długie drzemanie. Do 20 minut jest najkorzystniej, a powyżej możemy odczuć większe zmęczenie, niż przed jej zastosowaniem. Ponieważ po 30 minutach wchodzimy w głęboki sen, który nie jest zalecany w ciągu dnia. Ważne również jest środowisko zasypiania. Mimo wszystko najlepiej jeśli jest ciemno, chłodno i cicho. Tak wiem, to często jest trudne do zorganizowania w dzień.
  • Podsumowanie. Nie każdy może sobie pozwolić na drzemkę w ciągu dnia, ale jeżeli masz takie możliwości, to zdecydowanie warto ją stosować. Korzystnie wpływa na wydajność, nastrój, koncentrację, pamięć, a to wszystko pomoże Ci zrobić rzeczy, które masz zaplanowane. Najważniejsze, żeby nie trwała dłużej niż 15 minut. Ponieważ wtedy możesz zaburzyć swój główny sen. Jeżeli poprzez jej stosowanie w ciągu dnia, nie śpisz dobrze w nocy, powoduje to więcej złego, niż dobrego. Wręcz może być szkodliwe dla zdrowia.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz