16 sposobów na zwiększenie energii do życia i działania

Tracisz chęci do życia i chcesz wiedzieć, jak zwiększyć poziom energii? Istnieje na to wiele metod, a niektóre z nich są naprawdę skuteczne.

Odczuwanie ciągłego zmęczenia może być spowodowane złym odżywianiem, brakiem aktywności ale również nieodpowiednim myśleniem. W tym artykule znajdziesz wszystkie możliwe sposoby, które pozwolą Ci pozbyć się tego nieprzyjemnego uczucia.

Badania jednoznacznie mówią o pozytywnym wpływie aktywności fizycznej na poziom odczuwanego zadowolenia i eliminacji zmęczenia. Oczywiście, to jeden z silniejszych sposobów, ale nie jedyny.

Co robić, żeby zwalczyć zmęczenie?

  1. Bierz zimny prysznic! Regularne stosowanie zimnych pryszniców natychmiastowo przepełni cię energią, polepszając krążenie krwi. Zimny prysznic nie jest przyjemny i o wiele łatwiej jest relaksować się w gorącej wodzie ale zauważ, że w życiu to co nie jest przyjemne, jest dobre dla zdrowia. Nie inaczej jest w sytuacji zimnych kąpieli i jeżeli już będziesz wystarczająco odważny/a, aby zanurzyć się w lodowatej wodzie, to regularnie stosując tego rodzaju metody zdecydowanie zmniejszysz poziom zmęczenia. Cała magia w tym, że jeśli zanurzymy się w wodzie, której temperatura jest dużo niższa od temperatury ciała, to ciało ma więcej pracy do utrzymania ciepła i przyspiesza krążenie krwi.
  2. Stosuj krótką drzemkę! Krótka drzemka nie więcej niż 20 minut w godzinach po południu, między 13.00 a 15.00, natychmiastowo przywraca energię do działania. Takie sposoby stosowane są w biznesie przez ludzi, którzy dużo pracują umysłowo, ponieważ szybko mogą wrócić do pracy z lepszą koncentracją. Jeżeli doświadczasz wyczerpania i braku koncentracji w ciągu dnia, zastosuj szybką drzemkę. Nie możesz pozwolić sobie na dłuższy sen więc ustaw budzik, jeśli będziesz spał zbyt długo możesz zaburzyć późniejszy główny sen w nocy. Dodatkowo, możesz bezpośrednio przed drzemką wypić kawę, co po przebudzeniu da Ci większy zastrzyk mocy.
  3. Bądź aktywny! Nie koniecznie musisz od razu zrobić „skok na głęboką wodę” i podejmować się ciężkich treningów, możesz zacząć od spacerów na świeżym powietrzu, jeździć rowerem, na rolkach, uprawiać sporty zespołowe, popływać, a z czasem ćwiczyć ciężej i więcej. Dodatkowe korzyści możesz czerpać z treningu rano, to dostarczy Ci wigoru na resztę dnia i wiele innych zalet zdrowotnych. Warto wybrać taką aktywność, którą lubimy. Dlatego, że jeśli lubisz daną aktywność to podchodzisz do niej „z sercem”, a podchodząc do czegoś „z sercem” i pełnym zaangażowaniem, zrobisz to o wiele lepiej. Co jeśli nie lubisz aktywności? Paradoksalnie, nie lubisz aktywności ponieważ jej nie uprawiasz. Może to się wydawać dziwne ale jest w tym wiele prawdy, a wszystko za sprawą naszego myślenia i nabytych nawyków. Zmieniając te nawyki aktywność, której dotychczas nie lubiłeś może stać się sensem życia i w rezultacie, to jej brak zacznie sprawiać Ci ból. Ciało lubi aktywność, to Twój mózg ma z nią problem, dlatego zacznij od pracy nad myśleniem, a ciało zrobi to co powie mózg.
  4. Schudnij! Nie tyczy się to każdego ale wiele ludzi ma nadwagę. Jakość naszej masy ciała ma duże znaczenie dla naszego poziomu energii. Każdy dodatkowy nie potrzebny kilogram masy ciała powoduje większe zmęczenie. Dobrym miernikiem jakości masy ciała będzie ocena talii. Odstający brzuch wpływa niekorzystanie na Twoje samopoczucie ale również poziom libido oraz stan zdrowia. Jak najbardziej trzeba podjąć odpowiednie kroki, żeby schudnąć i pozbyć się odstającego brzucha.
  5. Oczyść jelita! Może to zabrzmieć dziwnie ale okazuje się, że bardzo wiele ludzi cierpi na przewlekłe zmęczenie z powodu problemów z układem trawiennym. Na pewno nie raz zdarzyło Ci się odczuć dyskomfort spowodowany wzdęciami i nadmierną ilością gazów. Kolejnym problemem są kamienie kałowe, powiązane z zaparciami. Jeżeli dotyczy Cię któryś z tych problemów musisz wiedzieć, że ma to wpływ na Twoje samopoczucie. Oczywiście istnieją sposoby, które mogą tym dolegliwościom zapobiegać. Między innymi musisz zdrowo się odżywiać ale najważniejsze to zadbać o błonnik i spożywać więcej płynów.
  6. Ogranicz używki! Wszystko jest dla ludzi ale z umiarem. Alkohol w odpowiednich dawkach może być przyjazny dla zdrowia poprawiając krążenie. Niestety wielu z nas nie kończy na zdrowej dawce, co następnie powoduje utratę energii kolejnego dnia. Narkotyki, alkohol, papierosy, to wszystko w nadmiarze może Cię zniszczyć i wiesz o tym na pewno, ponieważ powtarzali Ci o tym rodzice kiedy byłeś dzieckiem. Co do papierosów to nie mają żadnych korzyści, kwestia przyzwyczajenia mózgu do zapalenia papierosa. Zrób wszystko, aby rzucić palenie. Narkotyki niszczą zdrowie w każdym przypadku. Niektórzy po części dzięki nim osiągają sławę, ale w każdym przypadku jest to poświęcenie zdrowia. Używki mogą poprawić Ci samopoczucie ale miejmy na uwadze to, że później nasz organizm chce ich jeszcze więcej. Jeżeli zaczniemy dostarczać ich za dużo, przestaniemy bez nich normalnie funkcjonować i utracimy zdrowie.
  7. Zadbaj o sen! Większość z nas dobrze wie, że brak snu powoduje utratę energii w ciągu dnia. Nie jest to nowością, ponieważ każdy z nas doświadczył złego samopoczucia za sprawą nieprzespanej nocy. Mimo, że mamy tego świadomość wciąż wielu z nas nie traktuje snu do końca poważnie. Cztery czy pięć godzin snu, to nie jest wystraszająca ilość aby czuć się dobrze. Każda niedosypiana godzina wysysa z Ciebie chęci do działania, a z biegiem tygodnia jest coraz gorzej. Wtedy pojawia się twierdzenie, że można sen nadrobić na weekendzie. Nie jest to dobre podejście ponieważ cały tydzień w pracy i po pracy czujesz się źle, nie jesteś w stanie normalnie funkcjonować. W dodatku brak odpowiedniego snu ma negatywny wpływ na zdrowie i sylwetkę. Śpij 7-8 godzin i ważne aby sen był również dobry pod względem jakości, czyli wystarczająco głęboki.

Podejście do odżywiania

  1. Pij kawę! Kofeina została przebadana pod każdym kątem, w jednym z badań możemy wywnioskować, że jej spożycie natychmiastowo pomaga nabrać energii. Wszystkim bardzo dobrze znane jest działanie kofeiny zawartej w kawie, już w pierwszych minutach zaraz po wypiciu kawy odczuwasz pobudzenie i chęci do działania. Po spożyciu kawy kofeina wchłania się do krwiobiegu, a następnie wędruje do mózgu aby zwiększyć ilość neuroprzekaźników. Oczywiście są granice w spożyciu kofeiny i jest to około 400mg dziennie. Jedna szklanka z dwóch łyżeczek parzonej kawy, to około 100mg kofeiny. W sytuacji nadużywania kawa może Ci zaszkodzić. Warto również dodać, że mamy różną tolerancję kofeiny i jeżeli jesteś osobą nadwrażliwą na jej działanie, 400mg kofeiny jako zdrowa dawka może być dla Ciebie za dużą ilością.
  2. Jedz banany! Banany to świetna przekąska przed lub w trakcie aktywności. Są pełne cennych składników odżywczych, których potrzebujesz aby prawidłowo funkcjonować. Mogą korzystnie wpływać na układ trawienny dzięki dużej zawartości błonnika. Korzystnie wpływają na pracę mózgu poprawiając nastrój, są również dobrym sposobem na uzupełnienie utraconej energii po treningu.
  3. Wybieraj zdrowe produkty! Pierwsze co trzeba zrobić, to wykluczyć wysoko przetworzone produkty. Większość z nas wie, że te produkty są niezdrowe i spożywa je świadomie bądź nie świadomie. Skład przetworzonych produktów jest tak idealny, że wpływa na ilość wytwarzanej dopaminy w mózgu. Dopamina to hormon szczęścia, czujemy się szczęśliwsi kiedy jest jej więcej. Spożywając wysoko przetworzony posiłek czujemy skok dopaminy, uczucie szczęścia, nagrody.. Niestety wraz ze spożyciem takich produktów często dochodzi do nadwyżki spożywanych kalorii, niedoboru witamin i minerałów, wzrostów glukozy (cukru). Po zjedzeniu słodkiego produktu skok dopaminy jest chwilowy, a później odczuwamy senność i duży spadek energii, jest to spowodowane dużym skokiem i spadkiem poziomu glukozy we krwi. Nadużywanie produktów przetworzonych z czasem przyczynia się do odkładnia tkanki tłuszczowej, a ta z kolei odbiera Ci energię i zwiększa odczucie zmęczenia, obniża libido, powoduje wiele problemów ze zdrowiem. Nie musisz całkowicie unikać tych produktów, ale zdecydowanie powinny stanowić maksymalnie 10% diety, niech 90% to będą naturalne zdrowe produkty. Na ogół zmiana odżywania polega na wybieraniu naturalnych zdrowych produktów i ograniczeniu tych z ubogim składem odżywczym, to najczęściej wystarcza. Zwracajmy uwagę na lekkostrawne produkty i jedzmy to co nie powoduje u nas żadnych dolegliwości trawiennych, uczucie komfortu jest priorytetem.
  4. Ogranicz spożycie cukru! Cukier w postaci węglowodanów prostych nadużywany w ciągu dnia mocno obniża poziom energii, powoduje senność oraz duże zmęczenie. Do węglowodanów prostych możesz zaliczyć owoce i cukier do słodzenia, w wielu produktach zawarte są duże ilości cukrów prostych jako dodatek. Ten rodzaj cukru cechuje się dużym indeksem glikemicznym co oznacza, że powoduje duży skok glukozy (wzrostu cukru we krwi) w ciągu 2 godzin. Zaraz po zjedzeniu czegoś mocno słodkiego poczujesz uczucie spełnienia ale Twój organizm musi uregulować ilość cukru, dlatego wytwarza duże ilości insuliny, ponieważ skok glukozy był również duży ze względu na wysoki IG produktu. Tak się dzieje gdy organizm funkcjonuje prawidłowo. Następnie duże ilości insuliny powodują znaczny spadek cukru, czyli około 40 minut po zjedzeniu sporej ilości cukru doświadczasz „zjazdu”, stajesz się senny i znudzony. Można tego w pewnym stopniu uniknąć, odpowiednio zarządzając spożyciem węglowodanów o wysokim IG. Więc kiedy jest odpowiednia pora na cukry? Bezpośrednio przed lub w czasie i zaraz po aktywności. Wtedy organizm tej energii potrzebuje jako uzupełnienie glikogenu utraconego po treningu, albo chętnie Twoje mięśnie ją spożytkują na treningu nie angażując w to zbytnio insuliny. Nie odczujesz „zjazdu” ale pamiętaj, że musi to być bezpośrednio przed lub w czasie ciężkiej aktywności.
  5. Pij dużo wody! Nie dbając o prawidłowe nawadnianie organizmu nie jesteś w stanie w pełni wykorzystać swojej siły i wytrzymałości, oraz Twój mózg nie funkcjonuje w pełni sprawnie. Już kiedy odczuwasz pragnienie jesteś w około 2% odwodniony i to w jakimś stopniu obniża Twoją zdolność ruchową szczególnie na treningu. Ile wody potrzebujesz zależy od wielu czynników, po prostu pij jak najczęściej i dbaj o to, żeby być dobrze nawodnionym. Prawidłowe nawodnienie można ocenić po kolorze moczu, im bardziej jest przezroczysty tym lepsze nawodnienie. Płyny oczyszczają nasze ciało z niechcianych substancji, im bardziej żółty intensywny kolor moczu tym więcej tych substancji tam zalega i dostarczamy za małą ilość płynów, żeby zostały wypłukane. Jeżeli uprawiasz sport i regularnie uczęszczasz na treningi, to woda jest szczególnie ważna. Okazuje się, że nieodpowiednie nawodnienie jest najczęstszą przyczyną braku sił więc pamiętaj, żeby dbać o spożywanie odpowiedniej ilości wody przed i na treningu.
  6. Zjedz dobre śniadanie! Po przespanej nocy tracimy około 80% zapasów energii do działania, dlatego zaraz po przebudzeniu potrzebujemy uzupełnić ją w krótkim czasie. Z tego powodu krąży takie twierdzenie, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dobrym pomysłem może być jajecznica, ponieważ jajka mają wszystko czego potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania. Jeżeli nie przepadasz za jajecznicą, jogurt grecki z owocami również może być dobry na śniadanie. Śniadanie nie musi opierać się na specjalnych produktach, które wymagają od nas sporego czasu przygotowania. Wystarczy, że będzie zawierać nieco błonnika, białka, węglowodanów, witamin i minerałów.

Zmiana myślenia

  1. Znajdź cel w życiu! Posiadając cel wszystko zmienia swoją barwę, życie nagle zaczyna mieć sens i każdy Twój dzień jest kolejną dawką energii do działania. Mając obraną drogę ograniczasz stres związany z codziennymi problemami. Ludzie, którzy nie wiedzą czego chcą łatwo wpadają w nerwy z byle powodu, najczęściej jest to spowodowane dotychczasową rutyną. Codzienna wędrówka w stronę sukcesu spowoduje, że wygrasz ze zmęczeniem i znudzeniem.
  2. Nie zwlekaj! Jeśli masz jakiś konkretny cel czy może plan, nie zwlekaj z podjęciem pierwszych lub kolejnych kroków w stronę jego realizacji. Odkładanie takich rzeczy na później powoduje, że tracisz pewność siebie, a za razem chęci do działania. Realizuj to co zaplanujesz i nie szukaj wymówek, które pozwolą Ci powiedzieć sobie, że to nie odpowiedni moment. Zegar tyka, a Ty stoisz w miejscu i widzisz coraz więcej powodów do rezygnacji, dlatego zacznij działać od razu.
  3. Pozbądź się stresu! Stres to pożeracz dobrego samopoczucia i winowajca wielu chorób. Walka ze stresem dla wielu ludzi może być najtrudniejszą walką w życiu. Ciężko jest pozbyć się stresu całkowicie, jest to praktycznie nie osiągalne ale w dużym stopniu możemy go zminimalizować. Najczęściej spora ilość stresu dotyka ludzi żyjących intensywnie, nie mających czasu na przyjemności. Nie chodzi tutaj o spełnianie swoich marzeń i dążenie do celu, to całkiem inna sytuacja. Mam na myśli brak czasu dla siebie i zbyt dużą ilość obowiązków. To jest właśnie jeden z głównych powodów, który przepełnia nas negatywną energią i zwiększa stres. Kolejna grupa ludzi, która często doświadcza stresu, to ludzie bez ambicji lub po prostu nie znający jeszcze swojej drogi w życiu. Tułanie się po świecie nie znając celu swojego istnienia po pewnym czasie wprowadza ciemne myśli i czujemy, że nasze życie jest bezsensowną rutyną. Taki stan może wytwarzać więcej negatywnych emocji.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz