5 powodów dla których warto jeść warzywa i owoce

Jedzenie warzyw i owoców daje wiele korzyści zdrowotnych, zdecydowanie są ważne i nie powinny być pomijane w diecie. Dzięki nim Twój organizm może funkcjonować prawidłowo. Zawierają wiele witamin i minerałów, które uczestniczą w przemianie materii i nie tylko.

Według badań są podstawą zdrowych zaleceń żywieniowych i powinny stanowić połowę talerza każdego posiłku. Amerykańscy naukowcy zalecają zwiększać ich spożycie w celu poprawy zdrowia i zmniejszenia ryzyka przedwczesnej śmierci.

Mimo wszystko, owoce nie powinny być spożywane w takich ilościach jak warzywa, ze względu na zawartość sporej ilości cukru w postaci fruktozy, ale w dalszym ciągu są zdrowe.

Co daje ich regularne spożycie?

  1. Regulują poziom witamin. Warzywa pomagają dbać o poziom witamin w organizmie, wystarczy spożywać te rodzaje, które Ci smakują. Ponieważ nie różnią się znacznie swoim składem, a jednak ważne jest to, aby Twoja dieta była smaczna i nie powodowała u Ciebie uczucia „jedzenia za karę”. Co do owoców, to warto sprawdzić sobie ich skład, ze względu na zawartość cukru. Niektóre z nich są bardzo słodkie i mogą przyczyniać się do spożywania zbyt dużych ilości kalorii.
  2. Uzupełniają witaminę C. Witamina C jest najbardziej znana z wpływu na układ odpornościowy, pomaga go wzmacniać oraz chronić nas przed wirusami i infekcjami. Zjadając owoce i warzywa uzupełniasz ją w 100 procentach. Wystarczy zjeść dosłownie ich kilka dziennie i nie musimy się martwić o poziom witaminy C. Nie musisz nabierać się na marketingowe chwyty, które mają na celu wciskanie witaminy C w proszku czy tabletkach.
  3. Zawierają duże ilości folianów. Jest to witamina B9, która naturalnie występuje w formie folianów. Uczestniczą one w syntezie aminokwasów, wpływają na funkcje psychologiczne zmniejszając zmęczenie. Najważniejsze ich funkcje, to wpływ na utrzymanie prawidłowego poziomu homocysteiny, której zbyt wysoki poziom przyczynia się do chorób serca. Foliany są bardzo ważne dla kobiet w ciąży, ich za niski poziom może negatywnie wpływać na rozwój płodu. I o czym najczęściej się mówi, to wpływ na raka i nowotwory. Właśnie głównie ze względu na zawartość folianów, warzywa i owoce pomagają zmniejszać ryzyko powstawania raka. Poza witaminą C i folianami, które są bardzo istotne w naszej diecie, to znajdziemy w nich również witaminę E, K, A.
  4. Dostarczają ważnych minerałów. Na przykład spore ilości magnezu, który jest bardzo istotnym minerałem w organizmie człowieka. Takimi najważniejszymi jego funkcjami, jest na przykład to, że ma wpływ na wytwarzanie energii z pożywienia. Uczestniczy w tworzeniu białek z aminokwasów, tworzy oraz naprawia geny DNA/RNA. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W jednym z badań udowodniono, że jego niski poziom może negatywnie wpływać na nasz nastrój, co wiąże się nawet z depresją. Ma również wpływ na wydajność podczas aktywności fizycznej. Warto również wspomnieć o jego wpływie na serce, a dokładnie ciśnienie krwi. Badania pokazują, że suplementacja magnezu w czasie niedoboru i lekkiego nadciśnienia u pacjentów, pomogła obniżyć ciśnienie krwi. Kolejnym minerałem jest potas, który przede wszystkim wpływa na ciśnienie krwi, a jego niedobór może zwiększyć ryzyko zachorowalności serca. Ma również wpływ na funkcjonowanie mięśni oraz układu nerwowego. Następnie żelazo, które ma znaczny wpływ na metabolizm, produkcję czerwonych krwinek i hemoglobiny. Jego niski poziom może silnie osłabiać organizm, powodując brak energii i zmęczenie oraz słabą koncentrację. Mangan, fosfor, miedź, wapń, te minerały również często są zawarte w owocach i warzywach. Mają istotne znaczenie dla organizmu, tak samo jak wszystkie inne uczestniczą w wielu ważnych przemianach i utrzymaniu prawidłowego zdrowia.
  5. Dają spore ilości błonnika. Błonnik ma szczególny wpływ na Twoje trawienie. Normą jest 10g błonnika na 1000 spożywanych kalorii. Czyli dla kobiety wychodzi około 25g dziennie, a dla mężczyzny 35g, aby w pełni zadbać o trawienie. Błonnik ma duże znaczenie dla kontroli poziomu cukru we krwi. Szczególnie jeżeli stosujesz dietę wysoko węglowodanową, to musisz dbać o jego poziom. Jeżeli doskwierają Ci zaparcia, to jest duże prawdopodobieństwo, że spożywasz go za mało. I ostatecznie, wiele badań potwierdza, że błonnik ma wpływ na kontrolę wagi i może pomagać schudnąć. Co działa również w drugą stronę, czyli niedobory, mogą przyczyniać się do przybierania na wadze.

Wady wyciskania soku

Często stosowaną metodą jest wyciskanie soku, okazuje się, że to nie do końca dobre rozwiązanie. Wyciskanie soku w ostatnich latach jest bardzo popularne, stosowane po to aby dostarczyć dużą ilość składników odżywczych. Większość ludzi nie jest jednak świadoma faktu, iż spożywanie samego soku, nie dostarcza nam tylu składników odżywczych, co spożywanie całych owoców i warzyw.

Podczas wyciskania soku, najbardziej cierpi błonnik, usunięte zostaje jego 90% podczas wyciskania. Błonnik jest niesamowicie istotny dla zdrowego układu trawienia, obecnie wiele produktów jest pozbawionych błonnika, szczególnie te które powstały nienaturalnie. Oznacza to, że taka standardowa dieta „jedz co chcesz” często wiąże się z jego niedoborem.

Kolejnymi istotnymi składnikami odżywczymi, które w jakimś stopniu tracimy podczas wyciskania soku, to przeciwutleniacze. Przeciwutleniacze (antyoksydanty) są naturalnymi substancjami, które wspierają naturalne mechanizmy obronne, co za tym idzie, zwiększają naszą odporność na różnego rodzaju choroby oraz infekcje.

Podczas wyciskania soku usuwane jest większość substancji stałych, w tym nasiona i miąższ, gdzie zawarte są cenne składniki odżywcze. Oczywiście nie usuwamy wszystkich składników odżywczych, sok wciąż jest pełen witamin i minerałów, więc nadal jest zdrowy. Mimo wszystko, nie tak bardzo jak cały owoc czy warzywo.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz