Anabolizm i katabolizm mięśni (co to jest?)

Anabolizm opiera się na budowie bardziej złożonych i większych cząsteczek z mniejszych. A katabolizm, na rozpadzie większych cząsteczek w mniejsze, prostsze. Zrozumienie działania tych procesów pomoże Ci skutecznie budować mięśnie i redukować tkankę tłuszczową. Na początek wspomnę, że kilka hormonów ma wpływ na te procesy: insulina, testosteron, hormon wzrostu, estrogeny, kortyzol, adrenalina, glukagon, cytokiny.

Szlak metaboliczny i zachodzące procesy zależą głównie od dostarczonej i zużytej energii. Każdy z nas potrzebuje energii do życia. Na zużycie energii mają wpływ głównie podstawowe procesy życiowe i aktywność.

Oznacza to, że nawet jeśli leżysz to zużywasz energię. Tę energię dostarczamy z pokarmem w postaci kalorii z pożywienia i dlatego widzisz również ilość dostarczanej energii w kJ (kilodżulach) na opakowaniu produktu.

Taką podstawową zasadą żeby utrzymać procesy anaboliczne, to dostarczać więcej energii, niż zużywać. Katabolizm będzie odwrotnością. Ponieważ w czasie kiedy dostarczasz więcej energii, organizm ją odkłada, a jeżeli dostarczysz mniej, to organizm będzie pozyskiwał energię z tej odłożonej w postaci glikogenu, tkanki tłuszczowej i mięśni w warunkach głodu.

W celu zwiększenia potencjału anabolicznego mięśni powinniśmy maksymalizować efekty syntezy białek po ćwiczeniach, poprzez odpowiednie podejście do spożycia protein. Potwierdzają to badania naukowe.

  • Procesy te mają kluczowy wpływ na metabolizm. Sam metabolizm jest często postrzegany, tylko jako zwiększanie lub zmniejszanie masy ciała i budowę mięśni. Tak najczęściej jest wśród ludzi pracujących nad swoją sylwetką. Jednak metabolizm, to o wiele bardziej skomplikowane szlaki i jego działanie jest ważne nie tylko pod względem wzrostu czy spadku masy ciała. Ma wpływ na każdą komórkę w organizmie. My jednak będziemy mówić o metabolizmie w kontekście masy ciała. A ze względu na to, że anabolizm i katabolizm są elementami metabolizmu, to również wpływają na masę ciała zwiększając ją lub zmniejszając. Manipulując tymi procesami, rozumiejąc działanie metabolizmu, możesz skuteczniej budować dobrej jakości masę ciała, czyli głównie mięśnie. Ćwiczenia mogą sprzyjać jednemu z procesów. Podstawą jest ilość energii, którą ma organizm do wykorzystania ale niektóre ćwiczenia, są nastawione typowo pod jeden ze szlaków metabolicznych.
  • Cardio i aeroby sprzyjają rozpadowi cząsteczek. Bieganie, pływanie, jazda rowerem, są ćwiczeniami aerobowymi. Największy wpływ ćwiczeń na szlak metaboliczny ma długość treningu. Im dłużej trwa tym większa szansa, że dojdzie do katabolizmu, zarówno rozkładu tkanki tłuszczowej jak i mięśni. Tego rodzaju ćwiczenia pomagają budować zdrowe serce i płuca. Jednak istnieje również prawdopodobieństwo rozbicia mięśni, oczywiście część rozbitych mięśni podczas takiego treningu, może zostać odbudowana podczas snu. Dużo zależy od poziomu glikogenu, ponieważ jest to Twoje paliwo dla mięśni. Jak wiadomo, każda aktywność zużywa magazyny glikogenu. Podczas cardio cały czas zużywamy glikogen i w sytuacji kiedy skończą się zapasy glikogenu, organizm za pośrednictwem kortyzolu wykorzystuje aminokwasy białek do pozyskania energii na kontynuowanie aktywności. Wtedy dochodzi do częściowego rozpadu mięśni.
  • Trening siłowy sprzyja budowie cząsteczek. Głównie dlatego, że w krótkim czasie wykorzystujemy zgromadzoną energię do spowodowania mikrouszkodzeń mięśni. Oczywiście musimy polegać na maksymalnych i submaksymalnych ciężarach. Dzięki temu nasze mięśnie regularnie poddawane są coraz cięższym wysiłkom. To jest również ważne, aby odpowiednio zarządzać objętością i intensywnością treningową. Warto podkreślić, że w trakcie procesów budowy cząsteczek mogą jednocześnie zachodzić procesy rozpadu. Na przykład rozkład tkanki tłuszczowej w czasie treningu siłowego czy innego treningu o wysokiej intensywności. To tylko wpływ treningu, ale największe znaczenie ma dieta i regeneracja. Bez odpowiedniej dbałości o ilość i regularność posiłków oraz regenerację, nie aktywujesz procesów sprzyjających wzrostowi masy mięśniowej.
  • Podsumowanie. Katabolizm i anabolizm, to procesy rozpadu lub budowy cząsteczek z większych na mniejsze lub mniejszych na większe. Mają kluczowe znaczenie w budowaniu mięśni. Mogą zachodzić dwa procesy jednocześnie, w odpowiednio dobranym treningu. Procesy te głównie zależą od diety oraz regeneracji. A dokładnie ilości dostarczanej i zużywanej energii potrzebnej do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych i aktywności. Długie treningi sprzyjają katabolizmowi, wytwarzaniu kortyzolu, a następnie wykorzystaniu aminokwasów białek do wytworzenia potrzebnej energii.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz