Dług tlenowy, a trening (deficyt)

Dług tlenowy to inaczej jego deficyt, jest to ilość dodatkowego tlenu potrzebnego naszym mięśniom do utleniania kwasu mlekowego oraz zużytego ATP i fosfokreatyny po intensywnym wysiłku. Warto wiedzieć, jak to ma się do treningu i w tym artykule dowiesz się wszystkiego.

Oddychanie jest naturalnym zjawiskiem dla każdego żyjącego organizmu (prawie każdego), w celu uwalniania energii do napędzania procesów życiowych.

Oddychanie możemy podzielić na tlenowe i beztlenowe. Tlenowe wykorzystuje glukozę (substrat energetyczny) w połączeniu z powietrzem do uwalniania energii, a beztlenowe wykorzystuje tylko glukozę.

Jak powstaje?

Dług tlenowy powstaje podczas wykonywania ciężkiej pracy fizycznej, jaką może być aktywność w formie treningu. Nasze mięśnie potrzebują więcej energii, co za tym idzie więcej natlenienia. W ten sposób powstaje jego deficyt, powoduje to również, że oddychamy głębiej i szybciej.

Po zakończonym wysiłku, nasz organizm potrzebuje tlenu do procesów usuwania powstałego kwasu mlekowego w mięśniach.

Nie dzieje się to natychmiastowo, więc zaraz po ukończonym treningu nasze tętno oraz częstotliwość oddychania nie wraca od razu do normy. Zapotrzebowanie do usunięcia kwasu mlekowego, to właśnie jest dług tlenowy który wytworzyliśmy.

Sportowiec w porównaniu do osoby nie będącej sportowcem, wytwarza go w innych ilościach, ponieważ dzięki regularnej ciężkiej aktywności zwiększa pobór tlenu przez mięśnie.

Więc, kiedy sportowiec wykona daną pracę, którą wykona również nie wysportowana osoba. To sportowiec wytworzy mniejszy deficyt, niż osoba, która jest mniej aktywna i wytrenowana.

Na pewno nie raz zdarzyło Ci się głębiej oddychać po wysiłku, niezależnie jakim byle męczącym, wtedy właśnie go uzupełniasz. Zaraz po wysiłku deficyt tlenu jest szybko uzupełniany ale z czasem dzieje się to coraz wolniej, dlatego Twoje serce zwalnia i Ty powoli zaczynasz normalnie oddychać.

Ze względu na rodzaj aktywności i jej intensywności wytwarzamy różne ilości długu tlenowego. Na przykład aktywność o charakterze tlenowym to aktywność, która jest na tyle ciężka, że w czasie jej wykonywania jesteśmy w stanie swobodnie oddychać.

Taka aktywność może trwać dłużej, niż aktywność wysoko intensywna ze względu na możliwe spokojne oddychanie w trakcie jej wykonywania, co nie doprowadza nas do tak szybkiego upadku.

Aktywność wysoko intensywna czyli o charakterze beztlenowym, doprowadza nas do szybszego zmęczenia i wytworzy większy deficyt tlenu, przez co będzie trwała krócej ze względu na zmęczenie mięśni za sprawą powstałego kwasu mlekowego, który trzeba będzie utlenić.

Czas potrzebny na uzupełnienie

Największa konwersja i pobór tlenu odbywa się zaraz po treningu ale badania wykazują, że nawet do 38 godzin uzupełniany jest wytworzony dług tlenowy. Właśnie od niego również zależy to jak szybko się zregenerujemy, dlatego warto mieć to na uwadze.

Zależnie od intensywności wykonywanej aktywności wytwarzany jest kwas mlekowy w mięśniach, który należy przekształcić ponownie w kwas pirogronowy w wątrobie, nerkach i sercu. Do konwersji kwasu mlekowego wykorzystywany jest tlen, a im więcej tlenu tym szybciej będzie przebiegać cała procedura.

Jak go zmniejszyć? Jedynym rozwiązaniem jest odpoczynek bądź zmniejszenie intensywności. Zmniejszenie długu tlenowego opiera się na dostarczeniu większej ilości tlenu podczas wysiłku, co będzie skutkowało lepszym utlenieniem i wytworzeniem mniejszej ilości kwasu mlekowego. Swój trening powinniśmy dostosować odpowiednio tak, aby na kolejnym treningu być w pełni zregenerowanym.

Co to jest kwas mlekowy?

Kiedy trenujesz intensywnie, to wykonujesz aktywność o charakterze beztlenowym, dochodzi wtedy do reakcji chemicznej w której dostarczana jest energia do komórek z glukozy ale bez tlenu.

Gromadzi się wtedy w mięśniach kwas mlekowy powodując bolesne skurcze, nagromadzenie się zbyt dużej ilości kwasu mlekowego uniemożliwi pracę mięśni.

Do usunięcia kwasu mlekowego potrzebny jest tlen, czyli w jakimś stopniu zależnie od wykonanej aktywności, wytwarzasz dług tlenowy.

Praca, którą wykonuje organizm po intensywnym treningu

  1. Uzupełnianie ATP
  2. Usuwanie kwasu mlekowego
  3. Uzupełnienie mioglobiny tlenem
  4. Uzupełnienie glikogenu

Uzupełnienie ATP i usuwanie kwasu mlekowego jest zaliczane do długu tlenowego lub nadmiernego zużycia tlenu po wysiłku, szybkość uzupełniania zależna jest od intensywności wykonanej wcześniej aktywności. Uzupełnienie mioglobiny kończy się mniej więcej na równi z uzupełnionym deficytem powietrza.

Uzupełnienie glikogenu, który gromadzi się w mięśniach i wątrobie zależy od rodzaju wykonanej wcześniej aktywności, a dokładnie jej intensywności oraz czasu. Dodatkowo uzupełnianie glikogenu możemy wspomagać dietą węglowodanową.

Najbardziej istotny jest posiłek zaraz po treningu, gdyż to właśnie wtedy jesteśmy w stanie zregenerować największe ilości glikogenu. Bezpośrednio po wysiłku możemy spożyć węglowodany o wysokim IG, a około godzinę później węglowodany złożone o niskim IG.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz