Genetyka na siłowni, a efekty treningowe

Na siłowni, często genetyka jest postrzegana niczym pierwszorzędny wyznacznik efektów treningowych. W rzeczywistości większość ludzi narzekających na nią, szuka wytłumaczenia braku przyrostów.

Owszem, te uwarunkowania mają ogromny wpływ na wygląd naszej sylwetki, ale mając chęci do zmian możemy zmienić wszystko. To, że ktoś jest otyły nie znaczy, że nie może schudnąć. Tak samo w odwrotnej sytuacji, czyli osoba zbyt szczupła może nabrać masy mięśniowej.

Jedno z badań potwierdza fakt, że jest wysoce odpowiedzialna za wielkość danej osoby, głównie ze względu na budowę kości.

Jakie wyróżniamy typy sylwetki?

Istnieją 3 typy sylwetki (ectomorph, mesomorph, endomorph), gdzie każdy z nas jest genetycznie uwarunkowany pod któryś z nich. Mało kiedy zdarza się, aby osoba miała cechy tylko jednego typu sylwetki. Zazwyczaj jesteśmy połączeniem trzech, gdzie dominujący jest jeden.

  • Ektomorfik ektomorfik
    • Ektomorfika najłatwiej rozpoznać po cienkich kościach, dużym wzroście i wyjątkowo szczupłej sylwetce. W przypadku kobiety jest tak samo, wysoka i szczupła. Cechuje się wyjątkowo szybkim metabolizmem co oznacza, że musi jeść naprawdę dużo, aby przybrać na wadze. Jeśli chodzi o budowę mięśni i siły, oczywiście jest to możliwe, ale musi jeść więcej, niż endo czy mezomorfik. Ten typ sylwetki często jest powodem do rezygnacji z treningów na siłowni, w celu poprawy sylwetki. Wiele osób stwierdza, że nie ma do tego genetyki i po prostu rezygnuje. Ektomorfik cechuje się dużym zużyciem energii i nie ma problemów z utrzymaniem prawidłowej ilości tkanki tłuszczowej, co jest korzystne dla zdrowia i szczupłej sylwetki. Kobieta jak i mężczyzna o tej budowie ciała również mogą przytyć, nabrać odpowiednich kształtów, jednak przychodzi to z większym trudem.
  • Mezomorfik
    • Mezomorfik nie ma problemu z przybieraniem na wadze, ale też nie nabiera zbyt szybko tłuszczu. Mówi się, że ma predyspozycje do szybkiego budowania mięśni i jest genetycznie do tego uwarunkowany. Cechuje się wąską talią i szerokimi barkami, co jest dużym atutem na siłowni. Ponieważ to sprawia, że startuje z lepszej pozycji niż zbyt wąski w barkach ekto, czy „okrągły” endomorfik. Ten typ sylwetki jest najbardziej wychwalany, a niektórzy uważają wręcz, że nie musi nic robić, aby dobrze wyglądać. Co nie jest prawdą ponieważ mimo dobrych uwarunkowań, wciąż do budowy mięśni potrzebuje treningu i odpowiedniego żywienia.
  • Endomorfik endomorfik
    • Endomorficy cechują się „okrągłą” budową ciała, łatwo przybierają na wadze i jest to głównie tłuszcz. Mogą wyróżniać się większą siłą, ze względu na szybki wzrost masy ciała i budową kości, ale łatwo jest utracić sprawność w ich przypadku. Nie mogą sobie pozwolić na zbyt wiele w diecie, dosłownie wszystko przyczynia się do wzrostu wagi. Muszą poświęcać więcej czasu na bycie aktywnym, niż mezomorficy. Między endo a ekto, są ogromne różnice jeśli chodzi o ilość spożywanych kilokalorii.
  • Podsumowanie.
    • Na podstawie tych trzech uwarunkowań możemy stwierdzić najwięcej, dowiedzieć się jakie są nasze maksymalne możliwości w zbudowaniu mięśni czy siły. Oczywiście istnieją sposoby na ich przekraczanie, jednak wiąże się to z utratą zdrowia. To że nie jesteś tym wspaniałym mezomorfikiem nie oznacza, że nie możesz zbudować mięśni i poprawić wyglądu swojej sylwetki. Musisz tylko odpowiednio podejść do treningu i żywienia, aby budować siłę i muskulaturę.

Wpływ genetyki na budowę mięśni

Do tej pory wiadomo że istnieją geny, które mają wpływ na wzrost mięśni. Wszystkie jednak nie zostały do końca poznane, dlatego potrzebne są dalsze badania. Naukowcy odkryli 40 różnych, które mają wpływ na przyrost masy mięśniowej. Kilka z nich ma duży wpływ, na przykład Asb15, który koduje białko. Kolejny to Klf10 i Tpt1. MSTN, pośrednio odpowiedzialny jest za hamowanie przerostu mięśni. W rzadkich przypadkach gdzie występuje jego mutacja, może dojść do ich przerostu.

Po zbadaniu 14 000 mężczyzn okazało się, że jeden z genów ma duży wpływ na poziom testosteronu. Może go obniżać nawet sześciokrotnie. Jednak był to bardzo niski procent ludzi u których potwierdzono ten fakt. Niski poziom testosteronu oczywiście wpływa niekorzystnie na wzrost mięśni. Nie tyczy się to kobiet, ponieważ one mają naturalnie niski jego poziom.

Jednak w przypadku mężczyzn, niski poziom testosteronu powoduje wiele nieprawidłowości. Nie tylko ma niekorzystny wpływ w stosunku do treningu na siłowni. Ale również może przyczyniać się do chorób serca, otyłości, braku energii, problemów z potencją, cukrzycy typu2, nawet depresji.

Warto również przypomnieć, że sama otyłość przyczynia się do jego spadku. Więc nie możemy problemów z nadwagą obarczać niski poziom testosteronu. W większości przypadków, to jednak zaniedbanie prowadzi do jego niskich poziomów, nie genetyka.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz