11 korzyści z gry w piłkę nożną

Piłka nożna to jeden z najpopularniejszych sportów na świecie. Lubimy w nią grać oraz oglądać ją w telewizji. Ma swoich zwolenników zarówno wśród mężczyzn jak i kobiet. Gra się w nią niemal w każdym kraju na świecie, a wiek, czy status materialny zawodnika nie odgrywa żadnej roli. Od 1900 roku jest to jedna z dyscyplin sportowych.

W meczu biorą udział dwie rywalizujące ze sobą drużyny. Celem gry jest strzelenie gola drużynie przeciwnej. Czas trwania profesjonalnego meczu to dwie połowy po 45 minut (podczas gry ze znajomymi możemy ustalić własny czas rozgrywki). Jeśli gramy dla rozrywki i dobrej zabawy nie potrzeba nam tak naprawdę żadnego sprzętu, wystarczy trochę przestrzeni, dwie bramki (które równie dobrze mogą być zupełnie prowizoryczne).

Piłka nożna z pewnością ma wpływ na nasze zdrowie. Wymaga od nas wykonywania szerokiej gamy ruchów, co znacząco poprawia sprawność fizyczną. W zasadzie całe ciało czerpie korzyści z tego sportu, ponieważ wpływa on nie tylko na nasze mięśnie, ale i na nasz mózg, narządy wewnętrzne, propriocepcję, refleks, przewidywanie itd.

  1. Poprawa gibkości naszego ciała, przez co możliwe jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia urazów (także w życiu codziennym). W czasie każdego treningu piłki nożnej występuje wielorakość aktywności fizycznych (są elementy m.in. joggingu, sprintu, skakania, skręcania) dzięki temu możliwe jest wzmocnienie i uelastycznienie mięśni, a także zwiększenie sprężystości torebek stawowych.
  2. Przyspieszenie metabolizmu. Dzieje się tak za sprawą wielu ruchowych elementów, które są wykonywane z wysoką intensywnością. Mowa tu np. o bieganiu (truchcie, sprincie), skokach, zwrotach.
  3. Wzmocnienie narządów wewnętrznych. W czasie meczu zawodnik jest w stanie przebiec od 8 do 10 km. Niektórzy zawodnicy potrafią przebiec nawet 14 kilometrów w czasie 90 minut rozgrywki. W czasie biegania ma się podwyższone tętno, co jest bardzo dobrą formą ćwiczeń dla układu krążenia (sercowo-naczyniowego). Bieganie pomaga też chronić tętnice wieńcowe przed odkładaniem się w nich blaszek miażdżycowych. Dodatkowo podczas tego typu wysiłku fizycznego oddychamy szybciej i częściej, przez co pobieramy więcej tlenu i dotleniamy nasze narządy wewnętrzne.
  4. Zwiększenie siły mięśni. Pomaga zwiększyć siłę mięśni nie tylko dolnych partii ciała, ale i górnych. Jak wiadomo zawodnik podczas meczu biega, skacze, strzela, podaje itp. Dzięki czemu zwiększa się siła nóg (m.in. mięśni czworogłowego uda, mięśni przywidzicieli, przedniego i tylnego podudzia). Podczas wyrzutów, powstrzymywania przeciwnika, czy osłaniania piłki pracują górne partie (m.in. mięśnie brzucha, ramion, piersiowe, szyi, pleców, czy grzbietu). W czasie gry pracuje niemal całe ciało zawodnika, a więc możliwy jest rozwój prawie wszystkich mięśni.
  5. Polepszenie wydolności aerobowej. Bieganie podczas gry stanowi znaczną jej część, w dodatku tempo biegu jest zmienne – raz biega się truchtem, raz podbiega sprintem. Organizm potrzebuje więc wysokiego poziomu wytrzymałości. Dlatego ma tendencję do zwiększania wydolności tlenowej. Aby zwiększyć swoją wydolność aerobową wystarczy wysiłek fizyczny trwający minimum 15 minut.
  6. Spalanie kalorii. Jest to sport, który wymaga takiej intensywności i ilości ruchu, że za jego przyczyną można pozbyć się zarówno niechcianych kalorii jak i obniżyć poziom tkanki tłuszczowej. Szacuje się, że przeciętny piłkarz podczas godzinnego meczu może spalić, co najmniej 600 kcal. Wszystko oczywiście będzie zależne od pozycji, na jakiej będzie grał i zaangażowania w grę.
  7. Wzmacnianie wytrzymałości układu kostnego. Przyspieszanie, hamowanie oraz podbiegi to takie rodzaje interwałowych i wszechstronnych ruchów, jakie powodują zróżnicowanie obciążenia kości, co prowadzi do ich wzmocnienia. Gra w „nogę” może więc zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy.
  8. Poprawa koordynacji. Jest to możliwe dzięki zabiegom, jakie wykonuje się podczas meczu. Mowa tu np. o dryblingu, skręcaniu, obracaniu. Podczas podawania i odbierania wzmacnia się koordynacja ręka-oko. Poza tym, aby podać piłkę trzeba szybko lokalizować zawodników swojej drużyny.
  9. Polepszenie funkcji poznawczych mózgu. Gracz musi ciągle być skoncentrowany, jest to jeden z najważniejszych elementów gry. W czasie meczu musi podejmować szybkie, przemyślane decyzje, nie mogą one być spontaniczne i bezmyślne, gdyż ostateczny wynik zależy od dobrej strategii gry.
  10. Zwiększa się wytrzymałość psychiczna oraz dobre samopoczucie i zadowolenie. Mecz może skończyć się wygraną lub przegraną. Wygrana jest oczywiście źródłem zadowolenia, radości, potęgowania wiary w swoje możliwości oraz zwiększenia poczucia własnej wartości. Przegrany mecz natomiast uczy pokory i radzenia sobie z porażką. W czasie gry zawodnik powinien panować nad swoimi emocjami, gdyż aby odebrać piłkę przeciwnikowi trzeba być mentalnie przygotowanym i wytrzymałym. Dawanie się ponosić emocjom może prowadzić do popełniania błędów. Ta gra uczy więc jak jednocześnie być silnym fizycznie i psychicznie.
  11. Jest sposobem na odstresowanie i oderwanie się od codziennych problemów. W czasie treningów nawiązujemy kontakt z innymi graczami, możemy dzielić się swoimi problemami, wymieniać doświadczeniami udzielać sobie wzajemnego wsparcia. Utrzymywanie kontaktów społecznych znacząco wpływa na obniżanie się poziomu stresu.

Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii i Uniwersytetu w Niszu (Serbia) przeprowadzili metaanalizę, z której wynika, że godzinny trening dwa razy w tygodniu może prowadzić do wzrostu poboru tlenu o  3,51 ml/kg/min i wysokości skoku o 2,3 cm. Dodatkowo masa ciała może zmniejszyć się o 1.72 kg, cholesterol LDL o 0.21 mmol/l i tętno spoczynkowe o 6 uderzeń na minutę.

Photo of author
Autor
Dominika Korytko

Dodaj komentarz