5 wskazówek, jak przełamać stagnację treningową (zastój)

Na początek wyjaśnimy sobie co to jest stagnacja treningowa. Ta niedogodność najczęściej dopada trenujących na siłowni w celu budowy masy mięśniowej i dźwigaczy, którzy chcą wyciskać jak największe ciężary. Oczywistym faktem jest również to, że dopadnie ona biegacza, rowerzystę, pływaka, dopada nawet w trakcie odchudzania.

Jest to po prostu zastój w postępach i to jak najbardziej naturalne zjawisko. Mimo, że jest naturalnym zjawiskiem, to wiele ludzi rezygnuje z dalszych działań nie widząc efektów pomimo wkładanego wysiłku. No niestety, to bardzo demotywujące kiedy starasz się coś osiągnąć, a nie odnosisz zauważalnych zmian na lepsze.

Nie musisz rezygnować, a szukać rozwiązania i przełamać stagnację treningową. W tym artykule znajdziesz kilka sposobów, które mogą Ci pomóc.

  1. Trenuj wystarczająco ciężko. Wielu sportowców, a zazwyczaj tych dopiero zaczynających przygodę z treningiem siłowym bądź wytrzymałościowym, nie potrafi „wyciągnąć z siebie więcej”. Niestety bywa również tak, że osoby ze sporym stażem treningowym również nie mogą przełamać się do ciężkich wysiłków. Oczywiście ciężki nie oznacza, że mamy się „zajechać”. Chodzi o to, żeby przekroczyć pewną granicę komfortu i dać z siebie więcej, niż zwykle. Czasami wystarczy dobra kawa, energiczna muzyka, wybór odpowiedniej pory dnia na ćwiczenia, zbilansowana dieta, wystarczająco długi sen, a czasami potrzebujesz zmiany myślenia (podejścia do sprawy). Po prostu skup się na tym, aby ćwiczyć ciężej i wyjść ze strefy komfortu.
  2. Rób notatki. Kontrolowanie swoich postępów, to pierwszorzędny czynnik sprzyjający wzrostowi siły, wytrzymałości i masy mięśniowej. Nie bezpośredni ale pośredni, ze względu na to, że dzięki notatkom jesteś w stanie zastosować progresywne przeładowanie. Po prostu robisz coraz więcej, a dzięki temu otrzymujesz więcej. Oczywiście ma to swoje granice i wszystko trzeba odpowiednio planować. W każdym razie, bez notatek nie jesteś w stanie wszystkiego zapamiętać, a regularna analiza swoich osiągów sprawia, że masz większą kontrole nad tym co robisz. Bardzo dużo osób ze względu na brak wglądu do tego jak ćwiczą, najzwyczajniej powtarzają ciągle w kółko to samo i to też powoduje, że doznają stagnacji treningowej.
  3. Dbaj o regenerację. Przede wszystkim sen ma duży wpływ na regenerację i pod żadnym pozorem nie powinno go zabraknąć. Każda niedosypiana godzina, to kolejna narastająca dawka osłabienia fizycznego i psychicznego. Im bardziej zaniedbujesz kwestię jakości snu, to tym mniejsza szansa, żeby przełamać stagnację treningową. Musisz być wypoczęty/a, w pełni sił oraz skupienia, co przekłada się korzystnie na Twoje możliwości wysiłkowe.
  4. Jedz dobrze i wystarczająco dużo. Sama zdrowa dieta jest bardzo istotna dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Jednak jeśli chcesz być w szczycie formy, to musisz również odpowiednio nią zarządzać, a szczególnie spożyciem białka (składnika budulcowego) i węglowodanów, które są niezwykle istotne dla utrzymania odpowiedniego poziomu glikogenu mięśniowego. Jeżeli nie wiesz co to jest, to w skrócie można go nazwać paliwem napędowym dla mięśni. Odpowiednie planowanie spożycia węglowodanów jest w stanie zapewnić Ci większe możliwości wysiłkowe, co oczywiście przełoży się na lepsze postępy, a tym samym możesz zapobiegać stagnacji treningowej. Samo planowanie nie ogranicza się do ilości spożycia węglowodanów, ale ważna jest również pora dnia.
  5. Upewnij się, czy nie jesteś nadaktywny/a. Niestety, ale nadmiar aktywności może być jedną z przyczyn zastoju. Nie jesteśmy maszynami, którym wystarczy dolewać paliwa (choć w ich przypadku również możemy zaobserwować zużycie). Nadmiar aktywności może Cię męczyć fizycznie oraz psychicznie, dodatkowo utrudni CI dostarczenie odpowiedniej ilości kilokalorii, a nawet ma wpływ na zmiany w ekspresji niektórych genów, które są odpowiedzialne za przyrost siły i masy mięśniowej. Kiedy mówimy o nadmiernej aktywności? W przypadku wielu godzin wzmożonego wysiłku każdego dnia, to może być dla Ciebie niekorzystne. Szczególnie jeśli jesteś szczupłą osobą i ciężko jest Ci przybrać na wadze.
Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz