Jazda na rowerze (korzyści dla zdrowia)

Jazda na rowerze jest jedną z najpopularniejszych form aktywności. Nie ważne, rekreacyjna czy traktowana bardziej sportowo. Tego rodzaju wysiłek zawsze daje wiele korzyści dla zdrowia i sylwetki, które poznasz w tym artykule.

Warto podkreślić fakt, że rower może służyć jako środek transportu. Dojeżdżając do pracy rowerem nie dość, że zaoszczędzisz pieniędzy, to jeszcze utrzymasz zdrowie, co jest ogromną zaletą. Oczywiście rozumiem, że nie każdy może sobie na to pozwolić.

Badania potwierdzają korzystny wpływ tej aktywności fizycznej w stosunku do pracy serca, ograniczenia ryzyka powstawania raka, zapobiegania nadwagi i otyłości. Wiązało się to głównie z osobami, które regularnie dojeżdżały do pracy rowerami.

  1. Poprawia zdrowie serca. Regularna jazda na rowerze silnie wpływa na sprawność naszego serca, usprawniając krążenie oraz zmniejszając poziom tłuszczu we krwi i obniżając puls spoczynkowy. Te zalety pozwolą nam zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Jest to duża korzyść głównie dla ludzi prowadzących osiadły tryb życia, takie osoby są szczególnie narażone na choroby sercowo-naczyniowe, ze względu na brak aktywności. Udowodniono, że regularnie jeżdżąc rowerem możesz obniżyć ryzyko wystąpienia problemów z sercem o 15%. Zalecana ilość treningów na poprawę sprawności serca to 4 do 5 razy w tygodniu, około godzina średnio intensywnego wysiłku.
  2. Leczy zwyrodnienia stawu kolanowego. Jeżdżąc na rowerze wzmacniasz stawy, szczególnie kolanowe poprawiając zakres ruchomości. Ważne jest jednak aby utrzymać niskie tempo, jeżeli chcemy użyć rower jako sprzęt rehabilitacyjny. Możemy również przesadzić i doświadczyć bólu, głównie to będzie zależało od tego jak silny nacisk stawiamy na kolana. Nacisk na kolana zależy również od ustawienia siodełka, ponieważ ruchy kolan w trakcie pedałowania powinny być okrągłe. Stawy lubią ciepło, więc jeżeli poddamy je niskiej temperaturze i ciężkiemu wysiłkowi, to będziemy je osłabiać.
  3. Reguluje poziom cukru. Jazda na rowerze korzystnie wpływa na kontrolę poziomu cukru we krwi, już 30 minut dziennie pozwoli zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 o 40%. Głównie to właśnie cukier prowadzi do wielu problemów metabolicznych, a następnie nadwagi i otyłości. Na świecie jest coraz więcej problemów z cukrzycą, najczęściej ma na to wpływ nieodpowiednia dieta i osiadły tryb życia. Dlatego warto poświęcić kilka godzin w tygodniu na trening, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia problemów z insulinoopornością i cukrzycą.
  4. Pomaga schudnąć. Dodatkowo korzystnie wpływa na kontrolę wagi i poziom tkanki tłuszczowej, co jest dużą zaletą. Poziom tkanki tłuszczowej to wyznacznik naszego zdrowia, nie powinno być jej za mało ani za dużo. Odstający brzuch może być powodem do obaw. Wystarczy godzina dziennie, aby zacząć spalać tkankę tłuszczową, oczywiście w połączeniu z dietą. Godzina przy około 20km/h pozwoli spalić jakieś 600kcal. Warto podkreślić, że przy tej prędkości nasz wysiłek ma charakter tlenowy, a tlen jest potrzebny do utleniania tkanki tłuszczowej. Co oznacza, że ta aktywność sprzyja utracie tłuszczu podskórnego jak i trzewnego, który jest szczególnie niebezpieczny.
  5. Polepsza samopoczucie. Ruch ma korzystny wpływ na nasze samopoczucie i poziom energii. Jeżeli regularnie będziemy jeździć na rowerze, to poziom naszej energii mocno wzrośnie. Mając więcej energii czujemy się lepiej, szczęśliwsi, zmotywowani do działania, chętniej rozmawiamy z ludźmi, lepiej wykonujemy nasze obowiązki w pracy i domu, łatwiej osiągamy sukcesy. W ten sposób może poprawić nasze życie prywatne i zawodowe, a wystarczy regularna aktywność, aby odczuć natychmiastowe zmiany.
  6. Wzmacnia mięśnie i kondycję. Jazda na rowerze wywiera głównie wpływ na pracę mięśni nóg, ale również pośladków, brzucha, grzbietu oraz ramion. Może nie pozwoli Ci to zbudować mięśni w takim samym tempie jak trening siłowy, ale wzmocni je i nieco uwidoczni. W dużym stopniu możesz poprawić kondycję. Nie oszukujmy się, nasza kondycja mówi o nas bardzo wiele. Nie tylko w życiu codziennym, ale również zawodowym przydaje się jak najbardziej i powinna być w jak najlepszej formie. Stawiając sobie nowe bardziej odległe cele do przejechania na rowerze, wzmacniasz kondycję i doświadczasz nowych doznań związanych z osiągnięciem postawionego sobie celu.
  7. Oszczędza czas i pieniądze. Rower może oszczędzać Twój czas i pieniądze. Zauważ jak wielu z nas dojeżdża do pracy samochodem mimo tego, że ma kilka minut drogi. Pomyśl ile korzyści dla zdrowia i Twojego portfela dostarczy Ci zmiana samochodu na rower. Nie dość, że zaoszczędzimy na paliwie i zużyciu samochodu, to jeszcze będziemy przyczyniać się do poprawy zdrowia, ale to nie wszystko. Zauważ, że czas dotarcia do pracy może być krótszy niż samochodem albo różnica będzie niewielka i w momencie kiedy poświęcasz swój czas na dojazd do pracy rowerem, możesz to potraktować jako trening. Każdy z nas powinien regularnie trenować, jaki nie byłby cel w Twoim życiu, to trening poprawi funkcjonowanie nie tylko ciała, ale również mózgu.
  8. Poprawia funkcję mózgu. Jazda na rowerze przyczynia się do wydajniejszej pracy mózgu, w tym poprawiając koncentrację, szybkość reakcji, pamięć. Jest to bardzo istotne dla naszej inteligencji. Poprawiając inteligencję, tak naprawdę poprawiamy jakość swojego życia i przede wszystkim potrafimy podejmować lepsze decyzje.
  9. Zwiększa odporność na infekcję. Jeżdżąc rowerem na świeżym powietrzu poddajesz organizm trudniejszym warunkom niż panują w domu, co przyczynia się do uruchomienia przez organizm mechanizmów obronnych. Organizm który jest wystawiany na takie próby lepiej radzi sobie w sytuacji nagłej zmiany warunków pogodowych. W ten sposób nasza odporność staje się lepsza, dzięki aktywności na zewnątrz. Zbyt długie przebywanie w zamkniętym pomieszczeniu nie jest korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz