Kortyzol, a trening i zdrowie

Kortyzol jest jednym z hormonów stresu, a jego wysoki poziom negatywnie wpływa na nasze zdrowie, trening i samopoczucie. Szczególnie wywiera duży wpływ na funkcjonowanie metabolizmu. Oczywiście nie może być go również za mało, ponieważ pełni on wiele ważnych funkcji w organizmie. Jednak częściej dochodzi do jego nadmiernego wzrostu.

Możemy spowodować jego wzrost na kilka sposobów, ale najczęściej sam stres długotrwały jest jego głównym źródłem. Stres długotrwały to ciągłe sytuacje stresowe lub po prostu tłumienie złości, sam chwilowy stres nie przyczynia się do znacznego wzrostu tego hormonu. Istnieje również kilka sposobów, dzięki którym możemy obniżać poziom hormonów stresu.

Wpływ na trening

  • Nieco dłuższy trening nie musi być niebezpieczny. Często budujący masę mięśniową trochę przesadzają i wywołują strach przed kortyzolem. Na przykład dla wielu osób trening musi się ukończyć w ciągu jednej godziny, ponieważ później dochodzi do ogromnych jego wzrostów, który następnie ma zjadać nasze mięśnie. Po części jest to prawda, ale nie do końca. Długotrwały wysiłek przyczynia się do jego wzrostu, a sam hormon jest w stanie rozkładać mięśnie do mniejszych cząsteczek, którymi organizm będzie mógł się posiłkować i zyskać energię. Dzieje się tak dlatego, że jeżeli nasz organizm nie ma dostatecznej ilości węglowodanów (cukrów), za pośrednictwem glukoneogenezy wytwarza sobie cukier z aminokwasów, rozkładając w jakimś stopniu masę mięśniową. Więc samo stwierdzenie, że trzeba trening zrobić do godziny, ponieważ później kortyzol zjada nasze mięśnie, jest w pewnym stopniu błędne. Zależy to głównie od magazynów glikogenu, czyli zmagazynowanego cukru. Weź też pod uwagę fakt, że w czasie treningu możesz dostarczyć szybko przyswajalne węglowodany co oznacza, że dostarczysz energii, tym samym zabezpieczysz się przed rozpadem masy mięśniowej. Wiadomo, też trening nie może trwać kilka godzin. Mam na myśli nieco dłuższe treningi niż godzina, nie musimy aż tak trzymać tej zasady jednej godziny. Warto jeszcze wspomnieć, że im bardziej jesteś wytrenowaną osobą, tym mniejszych skoków kortyzolu doświadczasz poprzez trening. Twoja sprawność fizyczna ma wpływ na uwalnianą jego ilość podczas ćwiczeń.
  • Aeroby i cardio, a jego poziom. Trening cardio, to zazwyczaj długotrwała aktywność o średniej intensywności. Oczywiście ma to korzystny wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej, poprzez ciągłe dostarczanie tlenu i lepsze jej utlenianie, jednak nie warto przesadzać. Nawet nisko intensywny trening przyczynia się do wzrostu kortyzolu. Więc, tego rodzaju treningi również mają swój limit. Szczególnie kiedy zależy Ci na spalaniu tkanki tłuszczowej, a pozostawieniu masy mięśniowej. Ponieważ sama długotrwała ciągła aktywność, jak najbardziej przyczyni się do odchudzania. Niestety zbyt wysoki poziom tego hormonu, niesie za sobą skutki uboczne. Więc, chcąc utrzymać go w normie nie wolno przesadzać z treningami długotrwałymi. Pamiętać również o odpowiedniej diecie, przede wszystkim dostarczeniu energii na trening. Mówi się, że kortyzol to wróg mięśni. No nie do końca, ponieważ z jego zbyt niskim poziomem nie możemy normalnie funkcjonować. Bylibyśmy osłabieni, zmęczeni, tracilibyśmy na wadze oraz po treningu moglibyśmy doświadczyć ogromnych bóli, ze względu na to, że ma on działanie przeciwzapalne. Więc, to jego nadmierny poziom jest zagrożeniem.

Badania potwierdzają, że wzrost jego poziomu w trakcie treningu jest potrzebny. Ponieważ odpowiada za kontrolę i regulację metabolizmu energetycznego, a tym samym zdolności wysiłkowej. Ze wzrostem intensywności i czasu wysiłku wzrasta również jego poziom, ale z czasem organizm przyzwyczaja się do danego wysiłku, co powoduje że jego skoki są znacznie mniejsze.

Wpływ na zdrowie

  • Może powodować przyrost tkanki tłuszczowej. Jak wiemy za dużo stresu przyczynia się do wzrostu kortyzolu, adrenaliny i noradrenaliny. Nadmierna ilość tego hormonu może powodować przyrost tkanki tłuszczowej, która jest niebezpieczna dla naszego zdrowia. Właściwie to ona jest czynnikiem największych problemów ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym.
  • Może zaostrzać depresję. Depresja, są to zaburzenia emocjonalne głównie opierające się na smutku i braku chęci do życia. Zaburzenia depresyjne, są bardzo niekorzystne dla zdrowia. Dzieje się tak dlatego, że kortyzol rozkłada tryptofan, a on potrzebny jest do wytwarzania serotoniny. Serotoninę można nazwać hormonem szczęścia. Niski poziom serotoniny to właśnie brak szczęścia, apetytu, niskie libido, słaby sen. A to wszystko zaczyna się od samego długotrwałego stresu. Zły sen, brak apetytu, niskie libido, brak uczucia szczęścia, to wszystko przyczynia się do stanów depresyjnych, co jest bardzo niebezpieczne dla zdrowia.
  • Może powodować wysokie ciśnienie krwi. W taki sposób, że jest odpowiedzialny za gospodarkę elektrolitową. W sytuacji kiedy mamy za duży jego poziom, podczas wydalania moczu dochodzi do zatrzymania sodu, a potas jest wydalany. Nadmiar sodu powoduje wysokie ciśnienie krwi. Więc, jeżeli przyczynia się do zatrzymania sodu, oczywiście mówimy o wysokim poziomie tego hormonu, to może on zwiększać ciśnienie krwi.
  • Utrudnia kontrolę poziomu cukru. Tak jak wspominałem, ten hormon stresu ma duży wpływ na metabolizm. Zarówno jego niski jak i wysoki poziom może powodować niekorzystne zmiany w funkcjonowaniu metabolizmu utrudniając kontrolę masy ciała. Przede wszystkim dlatego, że ma duży wpływ na kontrolę poziomu cukru we krwi i czynność tarczycy. Jego nadmiar utrudnia kontrolę poziomu cukru. Kortyzol jest w pewnym stopniu powiązany z funkcjonowaniem insuliny. Insulina ma za zadanie rozprowadzać cukier, a za razem obniżać jego poziom. Jednak kiedy poziom tego hormonu jest wysoki, komórki stają się bardziej oporne na insulinę. Czyli nie chcą tak jakby pobrać cukru i w ten sposób wzrasta poziom glukozy we krwi, prowadząc nawet do cukrzycy typu 2.
  • Ma wpływ na produkcję hormonów tarczycy. Jego odpowiedni poziom ułatwia ich wytwarzanie. W zbyt niskim lub za wysokim poziomie, zaburza konwersję z nieaktywnej formy T4 do aktywnej T3. Tarczyca ma ogromny wpływ na funkcjonowanie metabolizmu. W sytuacji kiedy mamy niski poziom T3 zachodzi wiele zmian, przede wszystkim ogólne zmęczenie i łatwe nabieranie kilogramów.

Jak obniżyć jego poziom?

Możesz podjąć kilka skutecznych kroków, w celu obniżenia kortyzolu. Jednak najpierw znajdź źródło stresu, ponieważ on jest głównym czynnikiem wpływającym na jego poziom.

  1. Wysypiaj się. Nie tylko sam czas ale również jakość snu ma duży wpływ. Co zostało udowodnione naukowo. Dlatego nie lekceważ snu. Jest on ważny dla Twojego funkcjonowania, przede wszystkim zdrowia i dobrego samopoczucia.
  2. Jedz zdrowo. Zdrowa dieta ma wpływ na hormony stresu, dlatego warto utrzymać odpowiednie żywienie. Nie nadużywać rafinowanych węglowodanów, odgraniczyć spożycie fast food, wybierać zdrowe produkty, które są bogate w składniki odżywcze.
  3. Bądź szczęśliwy. Bycie szczęśliwym znacznie pomaga obniżając stres. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ szczęście to przeciwieństwo stresu. Jednak ciężko jest sobie wmówić, coś czego w rzeczywistości nie ma. Więc jak być szczęśliwym? Tutaj można napisać książkę.. Dosłownie wszystko co nas spotyka wpływa na nasze samopoczucie. Jest coś co ma naprawdę ogromną siłę, jest to znalezienie sobie celu w życiu i nieustanne dążenie do niego. Każdy, kto ma konkretny cel wykazuję się większym zadowoleniem z życia mimo problemów, których doświadczają wszyscy.
  4. Dbaj o dobre relacje z ludźmi. Wszelkiego rodzaju konflikty między ludźmi pobudzają stres. Jest to normalne ale powinno być przez nas kontrolowane. Czasami faktycznie napotykają nas sytuację gdzie nie jesteśmy w stanie się opanować. Jeżeli taka sytuacja trwa zaledwie chwilę, nie jest groźna. Jednak ciągłe uczestniczenie w konfliktach, może zwiększać poziom kortyzolu. Częste konflikty i bycie „złą osobą”, często wzmaga ciemne myśli. Żałujemy czegoś co zrobiliśmy, a ciągła walka z takimi ponurymi myślami również ma negatywny wpływ na hormony stresu. Dlatego lepiej dbać o dobre relacje z ludźmi, uczyć się na błędach i w przyszłości podejmować lepsze wybory, stawać się lepszą osobą. To zdecydowanie może pomóc, obniżyć poziom hormonów stresu.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz