Trening w maseczce i jego skutki uboczne

Wiele ludzi zastanawia się, czy trening w maseczce jest bezpieczny. Postaram Ci się to w łatwy i konkretny sposób wyjaśnić. W spoczynku płuca przeciętnej zdrowej osoby pobierają około 0,5 litra powietrza przy każdym oddechu, podczas ćwiczeń ta liczba wzrasta kilkakrotnie, przynajmniej do 3,0 litra.

Oczywiście powietrze pobieramy przez nos i usta, co w przypadku zakrywania ust jest ograniczone w zależności od grubości materiału. W trakcie wzmożonego wysiłku mięśnie zużywają tlen do produkcji energii, kiedy zaczyna brakować tlenu organizm uruchamia procesy beztlenowe do wytworzenia energii.

Jednak ten proces jest w stanie wytwarzać energię bardzo krótko ponieważ w sytuacji, kiedy Twoje mięśnie nie dostają odpowiedniej ilości tlenu, wytwarza się kwas mlekowy uniemożliwiający dalszą aktywność mięśni. Czujemy jakby nasze mięśnie zaczęły palić.

Tlen w trakcie wzmożonego wysiłku jest kluczowy, aby utrzymać siłę oraz wytrzymałość mięśni. Ćwicząc w zakrytymi ustami i nosem zmniejszasz dostępność tlenu na tyle, że wydajność Twojego treningu może spaść kilkakrotnie. To też w dużym stopniu będzie zależało od tego czym zakrywasz usta i ile powietrza przepuszcza.

Dodatkowo tlen jest ważny w trakcie regeneracji, przede wszystkim do usuwania powstałego kwasu mlekowego. Więc ograniczając pobór tlenu, pogarszasz również regenerację mięśni.

Nie zapominajmy również o najważniejszym mięśniu w naszym ciele jakim jest serce. Ono również potrzebuje wystarczającej ilości tlenu do tego, aby prawidłowo funkcjonować. Ograniczając dopływ tlenu pogarszamy pracę serca i innych mięśni, szczególnie w czasie wysiłku!

Trenować w maseczce czy bez?

Na podstawie badań opublikowanych 24 września 2020r przez Scandinavian J. Med. Sci. Sports.

Jak wiemy w trakcie jakiejkolwiek wzmożonej aktywności wzrasta zapotrzebowanie na tlen, ponieważ nasze mięśnie potrzebują go aby wytworzyć energię. W sytuacji, kiedy biegniemy z dużą intensywnością wytwarza się deficyt tzw. dług tlenowy, a wraz z nim kwas mlekowy w mięśniach, który zmusi nas do zaprzestania pracy danych mięśni lub zmniejszenia intensywności.

Podczas ćwiczeń pobór tlenu będzie adekwatny do objętości oraz intensywności wysiłku. W powyższych badaniach testowano maseczki chirurgiczne i to, jak ich użycie w trakcie aktywności zmniejszy pobór tlenu.

Niestety nie została przetestowana w intensywnym wysiłku, ale w trakcie wykonywania aerobów już zaobserwowano niewielką różnicę. Jak wiemy aeroby polegają na wyjątkowo niskiej intensywności wysiłku, coś na zasadzie szybkiego spaceru.

Teraz zastanów się jak duże zmęczenie występuje w trakcie spaceru, a biegu z średnią czy maksymalną intensywnością, ta różnica jest ogromna. Zakrywając nos i usta zdecydowanie ograniczysz dopływ tlenu, co wpłynie negatywnie na jakość biegu.

Z pewnością lepszy trening zrobisz bez maseczki i to też korzystniejsze rozwiązanie dla Twojego zdrowia, a pod względem prawnym całkiem inna sytuacja. Osoby, które mają problemy z płucami nie powinny zakrywać ust w trakcie aktywności.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz