Maszyny, a wolne ciężary (co będzie lepsze?)

Wielu bywalców siłowni zastanawia się co jest lepsze, maszyny czy wolne ciężary? Tego typy pytania pojawiają się nie tylko wśród początkujących, ale również średnio zaawansowanych dopada taka myśl związana z odpowiednim wyborem sprzętu na siłowni, aby skutecznie budować mięśnie.

Między nimi jest istotna różnica. Właściwie jest ich kilka, ale ta jedna z nich powoduje, że wybór pomiędzy tymi dwoma rodzajami sprzętu do ćwiczeń, staje się kwestią indywidualną. Mowa o wyznaczonym i nie wyznaczonym torze ruchu.

Co mówią badania? Na podstawie jednego z nich można stwierdzić, że wolne ciężary zwiększają rekrutację mięśni poprzez niestabilne środowisko. Natomiast niektóre z maszyn stwarzają korzystniejsze warunki do ćwiczeń. Co się okazało, nie zaobserwowano istotnych różnic w przyroście masy mięśniowej pomiędzy nimi.

Przy wyborze jednego z tych rodzajów sprzętu musimy kierować się tym, który będzie dla nas korzystniejszy. Istnieją pewne wady i zalety po obu stronach. Zastanówmy się, co dają nam maszyny? Przede wszystkim kontrolują ruch co sprawia, że są wygodniejsze dla początkujących, którzy nie do końca opanowali technikę wykonywania ćwiczeń przy użyciu wolnych ciężarów.

W sytuacji kontuzjowanej osoby mogą być jedynym rozwiązaniem kontynuowania treningu, aktywując jedynie nieuszkodzone obszary. Kolejnymi zaletami są szybka zmiana obciążenia i możliwość trenowania bez asekuracji. Wadą jest to, że izolują pojedyncze grupy mięśniowe, co z czasem może prowadzić do dysproporcji w rozwoju muskulatury. Dodatkowo uniemożliwiają nam trening oparty o aktywację wielu grup mięśniowych, jak ma się to w czasie ćwiczeń na wolnych ciężarach.

A więc co wybrać? Obie strony mają swoje wady i zalety, dlatego nie można jednoznacznie stwierdzić, co jest lepsze. Wybór sprzętu, to kwestia indywidualna zależna od wielu czynników. Osobiście uważam, że wolne ciężary powinny być traktowane priorytetowo, a maszyny jako uzupełnienie poszczególnych braków. Załóżmy, że robisz trening klatki piersiowej, to priorytetem będzie dla Ciebie wyciskanie sztangi na ławce z użyciem różnych kątów, a jako kolejne ćwiczenia uzupełniające na wyciągach czy innego rodzaju sprzęcie.

Ze względu na to, że wolne ciężary pozwalają pracować z obciążeniem w naturalnym torze ruchu, to one są uznawane za bezpieczniejsze. Jednak ważne jest, aby ćwiczyć odpowiednio technicznie. Istnieje kilka przyrządów na siłowni których lepiej unikać, ponieważ ustawiają ciało w wyjątkowo nienaturalnej pozycji, co z czasem prowadzi do nadwyrężenia mięśni.

W większości przypadków maszyn dostępnych na siłowni, nie stanowią one zagrożenia o ile dobrze planujesz swój trening i nie ograniczasz się do używania jednej z nich. Nadużywając tego rodzaju sprzętu, możesz doprowadzić do dysproporcji oraz upośledzić niektóre z ruchów często stosowanych w życiu codziennym. Przykładem może być wykonywanie przysiadów na smithie, zamiast standardowej wersji ze sztangą na karku.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz