Retrakcja łopatek i depresja (na treningu)

Retrakcja łopatek to inaczej ich ściąganie, jest to bardzo ważny element treningów na siłowni. Nie trudno zaobserwować, kiedy ktoś zapomina o tej jakże ważnej czynności, podczas wykonywania różnych ćwiczeń. Nie jest to dobre podejście, ponieważ ma zły wpływ na budowę mięśni oraz prawidłową postawę.

W tym badaniu sprowadzono wpływ ustawienia łopatki na aktywację mięśni podczas ćwiczeń. Wycofanie jej prowadziło do aktywacji całego mięśnia czworobocznego, a przedłużenie wpłynęło na górną jego część, środkowego naramiennego i zębatego przedniego. Uniesienie barku spowodowało większą aktywację górnego czworobocznego i środkowego naramiennego.

retrakcja łopatek

Retrakcja łopatek polega na ściąganiu ich do siebie, tak jakbyśmy chcieli ścisnąć nimi kręgosłup. Oczywiście nie pociągając ramion w górę, a do depresji czyli w dół. Przeciwieństwem tego ruchu jest wysuwanie barków do przodu, wtedy łopatki rozchodzą się na boki.

Pozwala to zachować prawidłową postawę, wysunięte barki do przodu powodują garbienie się i ustawienie barków w nieprawidłowej pozycji. Wadę postawy, którą można zaobserwować u wielu ludzi.

Dzięki niej zapewniamy sobie stabilną podstawę do wykonywania wielu ćwiczeń, zwiększając tym samym pracę tych mięśni na których nam zależy i mamy stworzone lepsze warunki do dźwigania większych ciężarów. Dlatego powinniśmy zawsze pamiętać o sciąganiu i cofaniu ich podczas aktywności, szczególnie na treningu siłowym.

Bardzo często jej brak można zaobserwować, kiedy ludzie robią uginanie sztangi na biceps stojąc. Zamiast spiąć łopatki i stać prosto, to przybierają zgarbioną posturę, co z czasem przyniesie swoje niekorzystne efekty.

Bardzo ważne jest, aby nie trzymać cały czas ściągniętych łopatek. Ponieważ posiadają one szereg ruchów anatomicznych i nie powinniśmy ograniczać ich tylko do jednej pozycji podczas wykonywania ćwiczeń. Oczywiście nie wszystkich, ponieważ przy wyciskaniu leżąc, będące w retrakcji i depresji, są korzystną pozycją do wyciskania.

Przedłużenie czyli ruch odwrotny, powoduje utrudnienia w poruszaniu stawami barkowymi. Uniemożliwia naturalny ruch podniesienia rąk na boki i nie jesteśmy również w stanie stać prosto.

Ta czynność ważna jest również w życiu codziennym, choćby wtedy, kiedy siedzisz przed komputerem. Nie trudno spotkać osobę, która ma przygarbioną posturę, to właśnie zaniedbanie takich prostych czynności może nam zaszkodzić.

Dodaj komentarz