Retrakcja łopatek i depresja (na treningu)

Retrakcja łopatek to inaczej ich ściąganie, jest to bardzo ważny element treningów na siłowni. Nie trudno zaobserwować, kiedy ktoś zapomina o tej jakże ważnej czynności, podczas wykonywania różnych ćwiczeń. Nie jest to dobre podejście, ponieważ ma zły wpływ na budowę mięśni oraz prawidłową postawę.

W tym badaniu sprowadzono wpływ ustawienia łopatki na aktywację mięśni podczas ćwiczeń. Wycofanie jej prowadziło do aktywacji całego mięśnia czworobocznego, a przedłużenie wpłynęło na górną jego część, środkowego naramiennego i zębatego przedniego. Uniesienie barku spowodowało większą aktywację górnego czworobocznego i środkowego naramiennego.

retrakcja łopatek

Retrakcja łopatek polega na ściąganiu ich do siebie, tak jakbyśmy chcieli ścisnąć nimi kręgosłup. Oczywiście nie pociągając ramion w górę, a do depresji czyli w dół. Przeciwieństwem tego ruchu jest wysuwanie barków do przodu, wtedy łopatki rozchodzą się na boki.

Pozwala to zachować prawidłową postawę, wysunięte barki do przodu powodują garbienie się i ustawienie barków w nieprawidłowej pozycji. Wadę postawy, którą można zaobserwować u wielu ludzi.

Dzięki niej zapewniamy sobie stabilną podstawę do wykonywania wielu ćwiczeń, zwiększając tym samym pracę tych mięśni na których nam zależy i mamy stworzone lepsze warunki do dźwigania większych ciężarów. Dlatego powinniśmy zawsze pamiętać o sciąganiu i cofaniu ich podczas aktywności, szczególnie na treningu siłowym.

Bardzo często jej brak można zaobserwować, kiedy ludzie robią uginanie sztangi na biceps stojąc. Zamiast spiąć łopatki i stać prosto, to przybierają zgarbioną posturę, co z czasem przyniesie swoje niekorzystne efekty.

Bardzo ważne jest, aby nie trzymać cały czas ściągniętych łopatek. Ponieważ posiadają one szereg ruchów anatomicznych i nie powinniśmy ograniczać ich tylko do jednej pozycji podczas wykonywania ćwiczeń. Oczywiście nie wszystkich, ponieważ przy wyciskaniu leżąc, będące w retrakcji i depresji, są korzystną pozycją do wyciskania.

Przedłużenie czyli ruch odwrotny, powoduje utrudnienia w poruszaniu stawami barkowymi. Uniemożliwia naturalny ruch podniesienia rąk na boki i nie jesteśmy również w stanie stać prosto.

Ta czynność ważna jest również w życiu codziennym, choćby wtedy, kiedy siedzisz przed komputerem. Nie trudno spotkać osobę, która ma przygarbioną posturę, to właśnie zaniedbanie takich prostych czynności może nam zaszkodzić.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz