Włókna mięśniowe, a trening

Włókna mięśniowe (WM) dzielimy na dwa kryteria szybkokurczliwe, wolnokurczliwe i trzy rodzaje. W zależności od tego jak ćwiczysz aktywujesz któreś z nich. Poszczególne ich rodzaje mają różny wpływ na rozwój siły, wytrzymałości i objętości mięśni. Z tego powodu warto wiedzieć więcej na ten temat.

Istnieją badania, które szczegółowo opisują wpływ treningu siłowego na (WM). Szybkie i silne skurcze mają ogromny wpływ na wyniki w sporcie. Nasze uwarunkowania genetyczne mają duży wpływ na to jak szybko i z jaką siłą jesteśmy w stanie wykonać dany ruch, ale każdy z nas może stać się szybszy i silniejszy zwiększając skład odpowiednich (WM).

Jakie rodzaje wyróżniamy?

  • Wolne utleniające (SO). Włókna mięśniowe wolne utleniające, kurczą się bardzo wolno podczas wysiłku, do wytworzenia ATP wykorzystują tlen i glukozę, czyli działają w systemie tlenowym. Przykładem aktywności, która je aktywuje, to ruszanie rękoma i inne proste rodzaje wysiłków nie wymagające zmęczenia. Dlatego, że kurczą się stosunkowo wolno, nie męczą się tak szybko jak inne, ale nie są w stanie wytworzyć dużego napięcia, energii do ciężkiego treningu. Mogą one funkcjonować długi czas bez zmęczenia i dlatego są przydatne w aktywnościach, które nie wymagają dużego wysiłku i wykonywane są bardzo długo. Z tego powodu, że wolno utleniające (so) nie wytwarzają dużego napięcia, nie są używane podczas ciężkich ćwiczeń jakimi może być na przykład trening siłowy.
  • Szybko utleniające (FO). Działają na podobnej zasadzie jak wolno utleniające, czyli wykorzystują oddychanie tlenowe. Ale mogą przejść na glikolizę, czyli oddychanie beztlenowe i męczyć się szybciej, niż wolno utleniające nazywane również wolnokurczliwymi. Możemy stwierdzić, że są pośrednie i aktywowane w nieco cięższych wysiłkach, przykładem może być wysiłek cardio. Mogą wytwarzać dwa razy szybciej ATP, niż wymienione powyżej (wolno utleniające). Co oznacza, że aktywowane są w cięższych treningach i działają podczas cięższych aktywności, niż te podstawowe wymienione powyżej. Przykładem może być szybki chód.
  • Szybkie glikolityczne (FG). Włókna mięśniowe szybkie glikolityczne, klasyfikowane do szybkokurczliwych, męczą się o wiele szybciej niż pozostałe, mogą wytworzyć duże napięcie co oznacza, że są przeznaczone do ciężkich i krótkich aktywności. Przykładem takiej aktywności może być wyciskanie leżąc bliskie ciężarowi maksymalnemu, bądź bieg z pełną prędkością na krótki odcinek. Ogólnie duże wysiłki wymagające zużycia sporej ilości energii, w krótkich odcinkach czasu. Szybkie glikolityczne do wytworzenia ATP, używają systemu beztlenowego glikolizy. Mają one dużą objętość i zawierają duże ilości glikogenu.

Ich rola w treningu

Podczas treningu, zależnie od jego poziomu wysiłku aktywujemy poszczególne włókna mięśniowe. Nasze ciało zawiera wszystkie trzy rodzaje ale w różnych ilościach. Dlatego nasze możliwości wysiłkowe różnią się między sobą.

Zależnie od wytrenowanych rodzajów (WM), inaczej radzimy sobie w trakcie ćwiczeń oporowych. Możesz być silny ale tylko na chwilę, co oznacza, że posiadasz bardziej wytrenowane te, które wytwarzają największe napięcie (szybkie glikolityczne).

Możesz być bardzo wytrzymały ale mieć o wiele mniejszą siłę na krótki okres czasu, wtedy masz bardziej wytrenowane te włókna mięśniowe wytwarzające pośrednie napięcie. Wszystko zależy od tego jak trenujesz. Jeżeli chcesz zbudować dużą objętość mięśni skup się na tych, o dużym napięciu. Czyli Twój trening powinien polegać na krótkich ale ciężkich aktywnościach.

Photo of author
Autor
ADMINISTRATOR STRONY

Jestem autorem strony SportowaFaza.pl Od kilku lat prowadzę aktywny tryb życia, a jakiś czas temu narodziła się chęć stworzenia czegoś i powstała właśnie ta strona.Od tamtej pory poświęcam każdą wolną chwilę, aby krok po kroku osiągać nowe "szczyty" Artykuły, które tutaj znajdziesz bazują na badaniach naukowych i innych wiarygodnych źródłach informacji.Wpadając do mnie na stronę regularnie, możesz dowiedzieć się czegoś co będzie przydatne dla poprawy zdrowia, samopoczucia, wyglądu sylwetki.

Dodaj komentarz